Foto’s tonen bijna-aanvaring met berucht stropersschip

6 februari 2015

Foto’s tonen bijna-aanvaring met berucht stropersschip

Capt. Hammarstedt puts the Bob Barker's engines astern to avoid collision. Photo: Simon AgerKapitein Hammarstedt zet de Bob Barker vol in de achteruit om een aanvaring te voorkomen. 

Op 6 februari moest het Sea Shepherd-schip Bob Barker in zwaar weer alle zeilen bijzetten om een aanvaring met het stropersschip Thunder te voorkomen. Het schip probeerde meerdere malen zijn illegale visnetten binnen te halen, in de zee ten zuidwesten van de Indische Oceaan. 

Bob Barker gepositioneerd tussen kieuwnet en Thunder

Het incident gebeurde bijna twee dagen nadat de stropers hun illegale net in het holst van de nacht uit hadden gezet. Het lag voor de hand dat de stropers binnen een paar dagen terug zouden komen om het net binnen te halen. Kapitein Peter Hammarstedt van de Bob Barker positioneerde zijn schip tussen de Thunder en de boeien die de plaats van het net markeerden. Op die manier werd elke poging van de Thunder om het net binnen te halen, geblokkeerd.

Thunder op rampkoers naar Bob Barker

Ondanks meerdere waarschuwingen van de Bob Barker met de scheepshoorn, negeerde de Thunder de signalen en legde aan op een ramkoers. Deze was gemikt op de boeg van de Bob Barker. Kapitein Hammarstedt was gedwongen het schip vol in de achteruit te zetten om zijn schip én de bemanning van de Thunder, die zich op het moment van het incident in een gevaarlijke positie aan dek bevond, te beschermen. De Thunder passeerde uiteindelijk  op slechts een halve meter afstand.

“We hebben geluk dat de boeg onbeschadigd is”, vertelt Hammarstedt. “Als het aan de kapitein van de Thunder gelegen had, hadden we aanzienlijke schade opgelopen, genoeg om de achtervolging van het schip op te moeten geven. Het was een uiterst riskante manoeuvre, nog verergerd door de weersomstandigheden en de invallende duisternis. 

A shark is retrieved in deteriorating weather and poor light, only to be discarded. Photo: Simon AgerEen haai wordt binnengehaald in slecht weer en met vallende duisternis, om vervolgens  weer teruggegooid te worden. 

Veel haaien in binnengehaalde visvangst

Al met al duidelijke signalen dat de kapitein van de Thunder de wanhoop nabij is. Hij is gefrustreerd door het winstverlies dankzij Sea Shepherds succesvolle achtervolging op volle zee. Het duurde meer dan een uur  voordat de bemanning van de Thunder er in slaagde om een bootshaak aan het illegale kieuwnet te bevestigen en het binnen te halen.

Op de foto’s, gemaakt vanaf de Bob Barker, is goed te zien dat illegaal gevangen vis op de Thunder wordt binnengehaald. Daaronder waren vele haaien die zonder pardon terug in zee werden geworpen. 

Bemanning Thunder wanhopig na achtervolging

“De bemanning van de Thunder is waarschijnlijk afhankelijk van de bijvangst van illegale visserij om zo hun voedselvoorraad aan te vullen”, legt Hammarstedt uit. “Het feit dat de haaien worden teruggegooid in zee betekent dat deze specifieke vangst is bedoeld voor consumptie in plaats van verkoop. Dit is een duidelijk teken dat de stropers wanhopig zijn na onze voortdurende achtervolging.”

Op basis van de huidige marktwaarde is het zeer aannemelijk dat Sea Shepherd de Thunder meer dan 15 miljoen US$ winstverlies heeft opgeleverd als direct gevolg van de achtervolging.

Kapitein Hammarstedt bereidt zich voor op verdere blokkade

Hammarstedt bereidt zich nu voor op het verder blokkeren van elke poging van de Thunder om door te gaan met illegale visvangst. “Nu de weersomstandigheden verbeteren is onze crew bezig met de voorbereiding van grootschalige defensieve acties tegen de Thunder, mochten ze hun stropersactiviteiten hervatten. Onze kleine boten zijn klaar voor de strijd.”

The crew of the Thunder can be seen dangerously lined-up along the deck of the poaching vessel as Capt. Hammarstedt puts the Bob Barker's engines astern to avoid collision. The Bob Baker avoids a collision, the Thunder passing within a mere 0.5 metres of its bow. Photo: Simon AgerDe bemanning van de Thunder staat in een gevaarlijke positie aan dek van het stropersschip, als kapitein Hammarstedt de Bob Barker vol in de achteruit zet om een aanvaring te voorkomen. De Thunder passeert vervolgens op niet meer dan een halve meter van de boeg. 

Operation Icefish
Bezoek 
Operation Icefish
voor meer informatie.
 

Evenementen:

27 april
Amsterdam, NDSM Vrijhaven
5 mei
Vlissingen
6 mei
Podium Mozaïek, Amsterdam

Sites werldwijd:

Australië België Brazilië Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: