Australische regering waardeert het leven van walvissen op $290 AUD per dier

26 februari 2014

Australische regering waardeert het leven van walvissen op $290 AUD per dier

A319 aircraft on its one and only monitoring flight Photo: Simon AgerA319 vliegtuig tijdens eerste en enige verkenningsvlucht
Foto: Simon Ager

Op 26 februari vrijgegeven transcipties uit een senaatvergadering onthullen diverse feiten over het Australische regeringsprogramma om de walvisjacht in de gaten te houden, waaronder de gemaakte kosten van de eerste en tot nu toe enige surveillancevlucht.

Donna Petrachenko, hoofdadviseur voor internationale biodiversiteit en duurzaamheid, en Australië's commissaris in de internationale walviscommissie, verklaarde dat de surveillancevlucht alleen al aan huur van het A319 toestel $93.248 AUD kost (zo'n 63.000 euro). Overige kosten voor personeel en andere uitgaven blijven vooralsnog onbekend.

Het totale budget dat is vrijgemaakt voor surveillancevluchten bedraagt $300.000 AUD, op basis van de gemaakte kosten tijdens de eerste vlucht, maakt dat slechts twee extra vluchten mogelijk dit jachtseizoen. De Australiche regering geeft geen verklaring waarom er tot op heden slechts een vlucht is geweest.

Eerder dit jaar heeft de Australiche regering naar verluidt $1,8 miljoen AUD besteed aan het redden van een Russisch schip dat in Antarctica vast kwam te zitten in het ijs

Kapitein Siddarth Chakravarty van de Steve Irwin noemt het engagement van de Australische regering om daadwerkelijk walvissen te beschermen zeer zwak. 'De kosten van het surveillanceprogramma, gedeeld door de levens van 1035 bedreigde en beschermde walvissen, komt neer op slechts $289,88 AUD per walvis. De brandstofrekening van Sea Shepherd alleen is al vier maal hoger dan het totale budget dat de Australische regering heeft vrijgemaakt voor het programma.'

Onlangs uitte de Australische luchtmachtcommandant Geoff Brown al zijn twijfels over de geloofwaardigheid van het programma toen hij tijdens een hoorzitting in de senaat vertelde dat de Airbus A319 ongeschikt is voor de taak van toezicht houden op de Antarctische walvisvaart.

The Bob Barker during the second unprovoked attack from the Japanese whaling fleet  Photo: Simon AgerDe Bob Barker onder vuur tijdens de tweede aanval van de Japanse walvisvloot op 23 februari Foto: Simon Ager

Kapitein Hammerstedt van de Bob Barker verklaarde: 'Minister Hunt beweerde dat zijn verkenningsvluchten effectiever zouden zijn dan het sturen van een schip naar de regio terwijl hij tegelijkertijd slechts budget vrijmaakt voor maar drie vluchten voor de hele drie maanden van het seizoen. Mijn schip heeft twee aanvallen van de Japanse walvisvloot weten te weerstaan tot nu toe, en het beloofde vliegtuig was in beide gevallen nergens te bekennen. Japan denkt weg te komen met het rammen en aanvallen van mijn schip omdat er niemand is die meekijkt. Een Australisch douaneschip had deze meedogenloze en onuitgelokte aanvallen kunnen voorkomen, maar de regering deed niets om ze te stoppen.'

Kapitein Hammarstedt heeft een open brief geschreven aan minister Hunt waarin hij zijn teleurstelling uit over het gebrek aan actie van de kant van de Australische regering na de aanval van de Japanse walvisvloot op de schepen van Sea Shepherd en de Australische burgers aan boord. De brief volgde op een tweede nachtelijke aanval van de Japanse walvisvloot op zijn schip, waarbij drie harpoenschepen 33 maal op korte afstand zijn boeg kruisten terwijl ze lange staalkabels achter zich aan sleepten en zo probeerden de schroef en het roer van zijn schip uit te schakelen.

Vooralsnog heeft de heer Hunt niet gereageerd op de brief.

Operationele zaken met betrekking tot de surveillancevluchten van de Australische regering blijven vertrouwelijk en het is op dit moment onbekend hoe de regering de effectiviteit van het programma denkt te gaan beoordelen. De heer Malcolm Thompson, adjunct-secretaris van het ministerie van Milieu, het ministerie dat de richtlijnen voor de vluchten heeft opgesteld, zegt dat hij nog niet eens informatie over de surveillancevluchten heeft, laat staan dat hij in staat is om dit te delen. Hij is afhankelijk van informatie van het Australische douanepersoneel dat aanwezig was tijdens de vlucht.

In juli 2013 heeft Australië de wettigheid van de Japanse walvisjacht betwist bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. De regering wil zich niet verplichten tot meer rechtshandhavingsmaatregelen volgend seizoen als het Gerechtshof in het voordeel van Australië beslist.

Lees hier de transcriptie

Lees hier de open brief van kapitein Peter Hammarstedt

  

relentless logo

Bezoek onze
Operation Relentless
site

 

Evenementen:

27 april
Amsterdam, NDSM Vrijhaven
5 mei
Vlissingen
6 mei
Podium Mozaïek, Amsterdam

Sites werldwijd:

Australië België Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: