Trawler des doods onderweg naar Australië

8 augustus 2012

Trawler des doods onderweg naar Australië

Margiris shipping trawler vessel. Photo: FleetMon.comTrawler vissersschip Margiris
Foto: FleetMon.com

Australiërs komen gezamenlijk in opstand in een poging om een van de meest vernietigende krachten die onze oceanen ooit gekend hebben, bekend onder de naam FV Margiris Super Trawler, te stoppen. Deze op twee na grootste super trawler ter wereld is onderweg naar de Australische kust. Deze manier van visserij stamt nog uit de tijd van de vuile industriële revolutie.

In samenwerking met Seafish Tasmania, wil de FV Margiris kleine pelagische zeevis gaan vangen, waaronder een aantal kritieke soorten. Hiervoor zal dit schip de Noord-Tasmaanse kust als uitvalsbasis gebruiken. De super trawler zal in Australische wateren vissen naar het favoriete voedsel van bijvoorbeeld de ernstig bedreigde Blauwvintonijn, de albatros en een grote verscheidenheid aan ander zeeleven. Trawlers van dit type hebben een verschrikkelijke staat van dienst als het gaat om bijvangst en het schip zelf staat garant voor een directe bedreiging voor zeezoogdieren zoals dolfijnen en zeehonden.

FV Margiris ligt momenteel voor anker aan de oostkust van Afrika en zal van daaruit naar Devonport in Tasmanië vertrekken. Daar is het van plan om jaarlijks 17.500 ton jack makreel, blauwe makreel en redbait te vangen. De Margiris is 142 meter lang en weegt 9.600 ton. Daarnaast heeft het de capaciteit om 6.200 ton vis te verwerken, in te vriezen en op te slaan voordat er uitgeladen moet worden. Europese schepen, zoals deze 142 meter lange super trawler, kunnen zulke enorme hoeveelheden vis verschepen dat zij niet langer in Europese wateren kunnen vissen om de kosten van deze schepen te dekken. Daarom zijn zij wanhopig op zoek naar nieuwe visgebieden die zij kunnen plunderen.

Deze super trawler en haar zusterschepen hebben al bijgedragen aan de de uitbuiting van de visstanden in West-Afrika en het Zuid-Pacifisch gebied. Het vissen op de Zuid-Pacifische jack makreel, een van de favoriete vissoorten van deze super trawler en de European Pelagic Freezer-Trawler Association (PFA), zorgden voor groot nieuws toen bleek dat de visbestanden met 90% waren afgenomen. Rondom West-Afrika zijn bijna alle vissoorten waarop PFA het had gemunt nu volledig geëxploteerd of zelfs overgeëxploteerd met het gevolg dat de Senegalese overheid alle schepen van PFA uit haar wateren heeft verbannen.

Het schip staat momenteel nog niet geregistreerd om in Australië aan het werk te gaan en heeft daarvoor dan ook nog geen vergunning. De directeur van Seafish Tasmania, Gerry Green, verwacht dat dit proces in augustus afgerond zal worden. “Seafish Tasmania heeft een jaarlijks quotum van 18.000 ton toegewezen gekregen door de Australian Fisheries Management Authorities. We zullen de Margiris inzetten om gemeenschappelijke wateren te bevissen, buiten de landgrenzen die tot drie mijl op zee gelden. De super trawler zal gestationeerd worden in Devonport omdat het in het midden ligt van het visgebied dat strekt van West-Australië tot aan Queensland.” aldus Gerry Green. “De vis die wij vangen zal gekoeld worden opgeslagen in Devonport, vervolgens zal het worden vervoerd naar Afrikaanse en Aziatische landen om daar uiteindelijk verkocht te worden.”

Small Pelagic Fishery Map - the area of the propsed operation of the super trawler Margiris. Photo: Australian Fisheries Managment Authority (click to view a larger version)Een kleine Pelagische Visserij Kaart – Het gebied van het voorgestelde werkgebied van de super trawler Margiris.
Foto: Australian Fisheries Managment Authority (klik voor een grotere versie)

Het is ironisch te noemen dat, nadat de Margiris en de andere leden van de PFA werden verbannen uit de West Afrikaanse wateren, nu juist zij kleine pelagische vis uit Australische wateren gaan binnenhalen om diegenen te voeden van wie de visgebieden door henzelf zijn verwoest. Care2 laat weten: “Er zijn een jaar lang 56 traditionele Mauritaanse boten voor nodig om hetzelfde volume aan is te vangen dat een Europees schip in een dag vangt en verwerkt.” 3 Dat betekent dat het jaarsalaris van het personeel dat zou werken op die 56 boten binnen een dag vernietigd wordt door overexplotatie door een buitenlandse super trawler.

“De enige bron in Senegal is de zee. Eén op de vijf mensen werkt in de visindustrie. Als deze mensen hun baan zouden verliezen kun je je wellicht voorstellen wat er zal gebeuren. Senegal zou kunnen gaan lijken op Somalië.” Zo vertelde Abdou Karim Sall, voorzitter van de Fishermen’s Association van Joal en het Commitee of Marine Reserves in West-Afrika, tegen The Guardian.

Met haar verwoestende geschiedenis is het geen verrassing dat Australische natuurbeschermers en zowel recreatieve als professionele vissers allemaal tegen de komst van de super trawler zijn.

Het bedrijf dat de super trawler naar Australië brengt is van mening dat onderwaterleven puur bestaat met de bedoeling winst te maken. Dat is dan ook de reden dat deze obscene drijvende fabrieken bestaan, om de oceanen in een zo hoog mogelijk tempo leeg te vissen en een maximaal rendement te genereren voor hun eigenaars. De Australische autoriteiten zouden moeten verhinderen dat dit schip ooit in haar territoriale wateren arriveert. Want wanneer de schade eenmaal is toegebracht, is het vrijwel zeker dat dit niet kan worden teruggedraaid.

Momenteel spreekt de Australische regering over het in actie komen tegen wereldwijde overbevissing. Daarom zou het wel heel hypocriet zijn wanneer zo’n vernietigende kracht als de supertrawler zou mogen opereren binnen Australische wateren.

Als deze super trawler wordt toegelaten in Australië, zou dat een enorme impact hebben op de nu al bedreigde blauwvintonijn en albatros, en daarnaast garant staan voor de tragische dood van zeehonden en dolfijnen die vast komen te zitten in de niet-selectieve netten en vervolgens verdrinken als bijvangst.

Als overbevissing geen halt wordt toegeroepen, zal de wereldwijde visstand volledig ingestort zijn in 2048. De realiteit is dat de oceanen, die tot tachtig procent van onze zuurstof genereren, in grote problemen verkeren. Door toe te staan dat deze super trawler in Australische wateren zal opereren zal het lot van de mensheid nog verder worden bezegeld.

Sea Shepherd roept al haar supporters op om in het belang van onze oceanen en in het belang van onze kinderen te helpen deze super trawler te stoppen.

Newspaper advertisement opposing the Trawler. Photo: Stopthetrawler.netKrantenadvertentie tegen de komst van de trawler.
Foto: Stopthetrawler.net
Dit kun je doen om te helpen:

1. Klik hier voor meer informatie en om de petitie te tekenen. Vraag daarnaast 5 vrienden om hetzelfde te doen en deel dit op sociale media websites.
2. Neem contact op met de minister van milieu Tony Burke and minister president Julia Gillard om je zogen te uiten.
3. Schrijf brieven naar de redactie van The Mercury, The Examiner, The Advocate
4. Raak betrokken met de Australische actiedag op zaterdag 11 Augustus om de trawler te stoppen.

    De nationale actiedag is erop gericht om politici in te laten zien hoe groot het verzet is tegen de komst van de super trawler rondom Australië:

    1. Maak een spandoek met daarop “Bescherm ons zeeleven – Stop de Super Trawler” of print de afgebeelde advertentie uit Environment Tasmania uit.

    2. Kies een herkenbare plek of het kantoor van je lokale staats- of federale minister-president. Foto’s van spanddoeken bij bekende plekken of lokale kantoren van politici helpen om dit onderwerp relevant te maken in jouw gebied en laten de gekozen vertegenwoordigers zien dat mensen in hun kiezersgebied tegen de komst van de trawler zijn.

    3. Roep vrienden, collega’s en familie op om samen met jou in actie te komen en maak hier foto’s van.

    4. Bel je lokale krant en vraag hen aandacht te besteden aan jouw actie in het kader van de Nationale actiedag.

    5. Maak een foto van de acties van jouw groep en e-mail je foto’s naar stopthetrawler@et.org.au en australia@seashepherd.org zodat wij ze kunnen plaatsen op onze sociale netwerken.

     

    Evenementen:

    27 april
    Amsterdam, NDSM Vrijhaven
    5 mei
    Vlissingen
    6 mei
    Podium Mozaïek, Amsterdam

    Sites werldwijd:

    Australië België Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

    Top Tweets:


    Andere vertalingen:


    Fiscaal Voordeel:

    ANBI Logo

    Onze partner: