De Bardot zal weer vliegen, dankzij een team van wereldklasse

13 maart 2012

De Bardot zal weer vliegen, dankzij een team van wereldklasse

Door kapitein Locky MacLean

The Steve Irwin refuels the Brigitte Bardot

De Brigitte Bardot hing aan twee kranen van vijfhonderd ton, toen ik in Fremantle aankwam om met de reparatie van de gebroken vleugel te beginnen. Bemanningslid Simon Ager beschreef het verschrikkelijke geluid, dat hij een paar weken eerder midden in de nacht hoorde, toen de romp kraakte onder het gewicht van een 12 meter hoge golf.

De enorme impact van tonnen water, die op de drijver insloegen, was genoeg om de bakboordvleugel te verpletteren en daarmee de structurele integriteit in gevaar te brengen. Een onmiddellijke terugkeer naar de haven was noodzakelijk voor de veiligheid van het schip en de bemanning. De drijver had zelfs compleet kunnen afscheuren als de bemanning de drijver niet stevig had vastgebonden aan de rest van het schip.

Kapitein Paul Watson, aan boord van de Steve Irwin, begeleidde de Bardot naar de veilige haven van Fremantle na het incident, dat gebeurde ter hoogte van de “furieuze 50e” breedtegraad in de Zuidelijke Oceaan.

Direct nadat de schade was ontstaan en het schip op weg was naar Fremantle, assisteerde architect Nigel Irens Sea Shepherd bij het vinden van het beste team om het reparatiewerk te verrichten. Sea Shepherd was erg gelukkig met de kennis en ervaring van de heer Irens. Hij heeft de Brigitte Bardot, die oorspronkelijk Adventurer heette, eind jaren 90 in Southampton (Verenigd Koninkrijk) ontworpen voor een wereldrecordbrekende tocht rond de wereld.

Omdat de Bardot een golfdoorklievende trimaran is die zeer hoge prestaties levert, zijn reparaties van een dergelijke omvang geen simpele klus. Een team van wereldklasse moest worden samengesteld. Nigel bracht Sea Shepherd in contact met Boatspeed Performance Sailcraft, in 1986 opgericht door Peter en Sari Ullrich en gespecialiseerd in composiet raceboot constructies.

De eerste contracten van Boatspeed waren ontwerpen van Naval architect Ben Lexcen, waaronder een aantal sloepen en racejachten voor op zee. Ze ontwierpen en bouwden de Boatspeed 23 sportbootklasse en bouwden of reconstrueerden meer dan vijftig composiet racejachten. Ze bouwden onder andere de schepen Brindabellas 1 & 2, 97, Yendys, Ragamuffin, Margaret Rintoul 5, Heaven Can Wait, Telefonica Movistar, Prudential, Nicorette, Bols en de Nigel Irens. Het team ontwierp de trimarans B & Q Castorama voor Dame Ellen MacArthur en Sodebo voor Thomas Coville, welke geschikt zijn voor tochten rond de wereld. Hun speciaal gebouwde composiet faciliteit in Somersby wordt erkend als de meest geavanceerde composiet faciliteit op het zuidelijk halfrond en bevat een 170 graden composiet oven.

Gelukkig was Peter Ullrich bereid zijn team naar ons toe te brengen in Fremantle. Na een eerste onderzoek verscheepte hij alle benodigde apparatuur vanuit heel Australië om de reparaties tijdig te kunnen beginnen. Eenmaal aangekomen regelde de bemanning steigers en een hermetisch afgesloten plastic structuur rond alle beschadigde delen, om alle stof die bij de reparaties vrijkwam op te vangen.

Na de drijver weer op zijn plaats te hebben gestut, begon Boatspeed de beschadigde drijver en vleugel open te snijden, om bij de dwarse frames te komen en de omvang van de schade te kunnen beoordelen. Met veel enthousiasme kondigt Sea Shepherd aan, dat “onze vogel” weer zal vliegen – nadat het belangrijkste werk is voltooid op 10 maart. Veteraan scheepselektricien en technicus Brad Latimer, bemanningslid en lasser Lars Steffens en vrijwilligers aan land zijn druk bezig de rest van het schip klaar te maken voor herlancering.

Vrijwilligers zullen het schilderen van de nieuwe gerepareerde gebieden afmaken en twee vijfhonderd tons kranen zullen de Brigitte Bardot opnieuw in zee tillen voor de testen in april; op tijd voor de volgende campagne van Sea Shepherd.

Wij van het reparatieteam bedanken al onze aanhangers voor de gulle giften, die het mogelijk hebben gemaakt de reparatie te voltooien!!

December, 28, 2011: The Brigitte Bardot faces a
28 December 2011: De Brigitte Bardot wordt geconfronteerd met
een "Furieuze 50" storm op weg naar de Zuidelijke Oceaan.
Foto: Simon Ager
December 29, 2011: Structural damage caused by the impact from a large wave.  -  photo: Simon Ager
29 December 2011: Structurele schade ten gevolge
van de impact van een grote golf.
Foto: Simon
Ager
January 1, 2012: The damaged Brigitte Bardot is assisted back to Fremantle by the Steve Irwin while being shadowed by the Japanese security vessel, Shonan Maru 2
1 Januari 2012: De beschadigde Brigitte Bardot
wordt begeleid naar Fremantle door de Steve Irwin,
terwijl ze worden geschaduwd door het
Japanse beveiligingsschip Shonan Maru 2.

January 19, 2012: The Brigitte Bardot is lifted out of the water by 2 cranes to begin repairs.  -  photo: Simon Ager
19 Januari 2012: De Brigitte Bardot wordt door
twee kranen uit het water getild om te beginnen met reparaties.
Foto:
Simon Ager
January 20, 2012: Two cranes lower the Brigitte Bardot into final position for repair work to begin.  -  photo: Simon Ager
20 Januari 2012: Twee kranen positioneren de
Brigitte Bardot in de uiteindelijke positie om
reparatiewerkzaamheden te beginnen.
Foto:
Simon Ager
February 7, 2012: Crew encloses repair site with a weatherproof wrap. -  photo: Simon Ager
7 Februari 2012: Bemanning sluit de reparatieplaats
af met een weerbestendig omhulsel.
Foto:
Simon Ager
 February 8, 2012: Weatherproof enclosure surrounding the repair site: - photo: Simon Ager
8 Februari 2012: Weerbestendige behuizing
rondom de reparatieplaats.
Foto: Simon Ager
February 11, 2012: Locky, Peter, and Ben closely inspect the extent of the damage to the Brigitte Bardot.  -  photo: Simon Ager
11 Februari 2012: Ben Falconer snijdt in de beschadigde bakboordvleugel.
Foto: Simon Ager
February 11, 2012: Ben Falconer cutting into the damaged, port-side wing  -  photo: Simon Ager
11 Februari 2012: Locky, Peter en Ben inspecteren nauwkeurig
de omvang van de schade aan de Brigitte Bardot.
Foto: Simon Ager
February 11, 2012: Peter Ullrich and Ben Falconer working on the damaged wing of the Brigitte Bardot.  -  photo: Simon Ager
11 Februari 2012: Peter Ullrich en Ben Falconer werken aan de
beschadigde vleugel van de Brigitte Bardot.
Foto: Simon Ager
February 12, 2012: Cut-away of the damaged, port-side wing.  -   photo: Simon Ager/
12 Februari 2012: Het wegsnijden van de
beschadigde bakboordvleugel.
Foto: Simon Ager
February 16, 2012:  Underside of damaged wing cut-away.  -  photo: Simon Ager
16 Februari 2012: Onderkant van de beschadigde
opengesneden vleugel.
Foto: Simon Ager
February 20, 2012: Underside of damaged wing.  -  photo: Simon Ager
20 Februari 2012: Onderkant van de
beschadigde vleugel.
Foto: Simon Ager
March 2, 2012: Topside of damaged wing with structural braces.
2 Maart 2012: Bovenzijde van de beschadigde vleugel
met structurele versterkingen.
March 4, 2012: Topside of damaged wing with fiberglass reinforcement.
4 Maart 2012: Bovenzijde van beschadigde vleugel
met glasvezelversterking.
March 6, 2012: Underside of damaged wing with repairs nearing completion.
6 Maart 2012: Onderkant van beschadigde vleugel
met de reparaties bijna voltooid.
March 12, 2012: Topside of damaged wing with repair nearly completed.
12 Maart 2012: Bovenzijde van beschadigde vleugel
met reparatie bijna afgerond.
 

Evenementen:

5 & 6 maart 2017
Utrecht
25 maart
De Koog, Texel
8 april
Harlingen
6 mei
Podium Mozaïek, Amsterdam

Sites werldwijd:

Australië België Brazilië Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: