Sea Shepherd toont Hong Kong Airlines de tactiek van directe actie

28 februari 2012

Sea Shepherd toont Hong Kong Airlines de tactiek van directe actie

Gary Stokes and a group of Sea Shepherd volunteers and supporters speak to a Hong Kong Airlines representative.Gary Stokes en een groep van Sea Shepherd vrijwilligers en supporters spreken met een vertegenwoordiger van Hong Kong Airlines.Op 25 februari wandelde Gary Stokes, coördinator van Sea Shepherd Hong Kong, samen met andere activisten en schoolkinderen de kantoren van Hong Kong Airlines binnen. Hij had een petitie bij zich met 2.400 handtekeningen en een exemplaar van de met een Oscar bekroonde documentaire The Cove. Via een uitgelekte interne bedrijfsmemo was gebleken dat Hong Kong Airlines betrokken is bij het transporteren van levende dolfijnen naar een leven in gevangenschap. Het vangen van dolfijnen voor de entertainmentindustrie is de reden voor de massaslachting van duizenden dolfijnen die elk jaar plaatsvindt in Taiji in Japan. De dolfijnen die men niet goed genoeg acht voor optredens worden geslacht voor consumptie.

Op 16 januari 2012 vervoerde Hong Kong Airlines vijf dolfijnen van Osaka (Japan) naar Vietnam. De luchtvaartmaatschappij was zo trots over het feit dat ze erin geslaagd waren levende lading te vervoeren, dat ze een bedrijfsmemo rondstuurden. In die memo stond een foto van de dolfijnen in het laadruim. De afschuwelijke foto toont dolfijnen in containers die op doodskisten lijken in het laadruim van een vliegtuig. Een verontwaardigde medewerker lekte het verhaal naar de pers en op 22 februari zorgde een artikel in de China Daily met een gedetailleerde rapportage over dit feit voor wereldwijde opschudding. De China Daily meldde dat de luchtvaartmaatschappij een forse 875.000 Hongkong dollar (meer dan 85.000 euro)had verdiend met de zeven uur durende chartervlucht van Osaka naar Vietnam.

Butchered dolphinsAfgeslachte dolfijnen

Zodra het verhaal de sociale media op internet had bereikt verspreidde het zich als een lopend vuurtje. SSCS Hong Kong kreeg geen reactie op telefoontjes of e-mails dus besliste derhalve om Hong Kong Airlines een ouderwets bezoek te brengen. Gewapend met een exemplaar van The Cove en een petitie opgesteld door de groep Save Misty the Dolphin stapten de activisten de lobby van het hoofdkantoor van de luchtvaartmaatschappij binnen. “De werknemers hadden duidelijk geen flauw idee wat Sea Shepherd was en waren zich waarschijnlijk niet bewust van de dolfijncrisis die hen te wachten stond.”, zei Gary Stokes, coördinator van SSCS Hong Kong. De stemming sloeg snel om nadat Stokes zijn visitekaartje had afgegeven en de werknemers van de maatschappij de kans hadden gehad om op te zoeken wat Sea Shepherd doet. De luchtvaartmaatschappij hield die dag een wervingsdag en 300 potentiële werknemers waren in de lobby verzameld. Men vroeg de activisten dan ook om naar een andere ruimte te verhuizen. Stokes weigerde en stelde dat hun bezoek maar kort zou duren – ze wilden alleen maar een petitie en een DVD achterlaten.

Potentiële werknemers liepen voorbij en werden begroet door schoolkinderen die, opgesteld voor een groot schaalmodel van een vliegtuig, trots afbeeldingen van de Cove omhoog hielden. De activisten hadden gevraagd om met het management te kunnen spreken, maar moesten erg lang wachten. De emoties liepen op bij de werknemers van de maatschappij, die de groep uitmaakten voor misdadigers en tuig. “We bleven beleefd en vreedzaam wachten, in afwachting van iemand van het management die de brief in ontvangst kon nemen. Het leek wel alsof niemand die brief wilde accepteren.”, aldus Stokes.

Nadat ze eindelijk het materiaal aan een lid van het management hadden mogen geven werden ze het gebouw uitgeleid. Terwijl ze in de lift stonden liet de werknemer van de luchtvaartmaatschappij weten dat “dit niet de gangbare manier om zoiets te doen is!”. Waarop Stokes reageerde: “U zult zich nog wel realiseren dat we dingen niet altijd op de gangbare manier doen, maar we boeken wel resultaten!”.

Sinds de petitie en het andere materiaal afgeleverd werden is de steun alsmaar toegenomen. Op het moment dat de petitie overhandigd werd waren er al 2400 handtekeningen verzameld in 48 uren. Na drie dagen werd het streefdoel van 5000 gepasseerd en ondertussen zijn er al 6000 supporters terwijl het aantal snel stijgt. Verschillende vooraanstaande organisaties, waaronder Humane Society, hebben de luchtvaartmaatschappij aangeschreven en met een boycot gedreigd als ze dolfijnen blijven vervoeren. Ondertussen heeft de luchtvaartmaatschappij ook twee directe antwoorden naar Sea Shepherd Hong Kong gestuurd.

“Persoonlijk beschouw ik dit incident als iets dat veel groter is dan enkel Hong Kong Airlines, dit is de scheur in de dam waarop we allemaal hebben zitten wachten. Deze actie zou een boodschap moeten zijn voor alle luchtvaartmaatschappijen, namelijk dat het vervoer van dolfijnen zal leiden tot zo’n negatieve wereldwijde publiciteit dat het verlies aan klanten veel zwaarder zal wegen dan de kortetermijnwinst van de dolfijntransporten. Als we de internationale transporten kunnen stoppen, dan zal dat op zijn beurt de handel in gevangengenomen dolfijnen stoppen. Als er vervolgens geen handel in dolfijnen meer is, zullen er geen dolfijnslachtingen meer zijn aangezien er geen geld meer aan verdiend kan worden.”, zei Stokes.

Klik hier om het commentaarstuk van Gary Stokes.

Emaciated dolphin in captivityUitgemergelde dolfijn in gevangenschap

 

Evenementen:

5 & 6 maart 2017
Utrecht
25 maart
De Koog, Texel
8 april
Harlingen
6 mei
Podium Mozaïek, Amsterdam

Sites werldwijd:

Australië België Brazilië Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: