Sea Shepherd succesvol in het vinden van de Nisshin Maru

25 januari 2011

Sea Shepherd succesvol in het vinden van de Nisshin Maruvideo

The Nisshin Maru as seen from the Nancy Burnet helicopterDe Nisshin Maru gezien vanuit de helikopter de Nancy Burnetas 
(Klik om te vergroten)
Positie: 70 graden 45 minuten zuid
171 graden 45 minuten west

Betrokken schepen: Japanse walvisvaarders – de Nisshin Maru, Yushin Maru Nr.1 en Yushin Maru Nr.2
Sea Shepherd Conservation Society – de Steve Irwin
Onderweg - de Bob Barker en de Yushin Maru Nr. 3
 70 Degrees  45 Minutes South

Na een achtervolging van 26 dagen waarin meer dan 4000 mijl werd afgelegd, heeft de Steve Irwin op 25 januari 2011, 18.00u AEST, de Nisshin Maru ingehaald.

 “We hebben dit seriemoordenaarsschip eindelijk waar we hem willen, en vanaf nu zijn we van plan achter hen aan te zitten tot het eind van het walvisjachtseizoen”,  zei kapitein Paul Watson vanaf de Steve Irwin. “Deze walvisvloot is nu van ons – van de ruimen tot de harpoengeweren.”

 De Sea Shepherd schepen de Steve Irwin, Bob Barker en Goijira vonden de Japanse walvisvaarders voor het eerst op 31 december 2010, nog voor de walvisvaarders de kans hadden ook maar één walvis te vermoorden. Helaas blokkeerden twee van de harpoenschepen de weg naar de Nisshin Maru, waardoor het fabrieksschip in staat was te vluchten, terwijl de snellere harpoenschepen de grootste twee Sea Shepherd schepen achtervolgden om hun bewegingen door te geven aan de vluchtende Nisshin Maru. De Goijira  was door de gevaarlijke ijsomstandigheden niet in staat de Nisshin Maru direct te achtervolgen.

De Goijira schoot voor de Steve Irwin en de Bob Barker uit terwijl de Nisshin Maru in westelijke richting vluchtte. Op 10 januari trof de Goijira het tank- en bevoorradingsschip de Sun Laurel. Op 12 januari haalden de Bob Barker en de Steve Irwin de tanker in en begonnen zij het Koreaanse schip te achtervolgen zodat de Gojira in staat was verder westwaarts te gaan, de Nisshin Maru achterna.

De Sun Laurel voer noord- en oostwaarts om zoveel mogelijk afstand tussen het fabrieksschip en zichzelf te krijgen als ze konden. De Sea Shepherd schepen volgden, in het besef dat het van essentieel belang was om de bevoorrading af te snijden van de walvisvloot. Twee van de drie harpoenschepen volgden en 23 dagen lang hadden we de zekerheid dat deze twee schepen geen enkele walvis hadden gedood.

Toen de Sun Laurel in oostelijke richting voer en dichter bij Chili dan bij Nieuw-Zeeland in de buurt kwam, greep kapitein Watson op 18 januari de kans om te ontsnappen en de achtervolger af te schudden. De Bob Barker bleef de Sun Laurel volgen en één harpoenschip bleef de Bob Barker achtervolgen. Nadat het de Steve Irwin kwijt was geraakt, keerde het andere harpoenschil terug naar de Nisshin Maru.  

The Yushin Maru No. 1 cutting through the ice floesDe Yushin Maru Nr. 1 baant zich een weg door de ijsvelden
(Klik om te vergroten)

De Gojira volgde de voortgang van de Nisshin Maru door weerballonnen, uitgerust met op afstand bestuurbare camera’s en radardetectors, op te laten. Helaas ontstond er een probleem met de benzinepompen van de Gojira en kapitein Locky MacClean besloot terug te keren naar Hobart om de pompen te vervangen. Dit besluit werd geheim gehouden, zodat de Nisshin Maru zou blijven vluchten tot de Steve Irwin dichterbij kon komen.

Op 23 januari nam kapitein Watson het riskante besluit de Bob Barker  te laten stoppen met het volgen van de Sun Laurel. Hij maakte zich zorgen dat de Nisshin Maru met twee harpoenschepen binnen enkele dagen kon beginnen met de walvisjacht in de Rosszee.

De Bob Barker kreeg de opdracht zuidwaarts te varen al een lokmiddel om de Yushin Maru weg te leiden terwijl de Steve Irwin de Rosszee binnen ging.

En vandaag, na een achtervolging van 26 dagen, is de Nisshin Maru eindelijk ingehaald en zit de Steve Irwin hem achterna. De Bob Barker is ongeveer 300 mijl verder weg en heeft de opdracht gekregen zich bij de Steve Irwin te voegen.

Helaas lijkt het erop dat de Japanse walvisvaarders net begonnen zijn aan hun illegale walvisjacht, Op dit moment wordt er op het dek een walvis in stukken gesneden. Het doel van Sea Shepherd is nu er voor te zorgen dat deze walvis de laatste is die dit seizoen wordt gevangen.

De walvisvloot is gevangen in een ijsveld in de Rosszee en vlucht oostwaarts het dikke ijs in. De Steve Irwin is van plan hen te volgen.

Het leidt geen twijfel dat dit seizoen een financiële strop wordt voor de Japanse walvisvaarders.
 “We zijn aardig op weg deze walvisvloot economisch te laten zinken”, zei kapitein Watson. “We zullen ze vanaf nu volgen tot aan de bevroren poorten van de hel als het nodig is, maar we zullen hun illegale walvisjacht stoppen.. daar ben ik zeker van!” 

25 januari 2011
De Yushin Maru Nr. 1 en de Nisshin Maru varen door een ijsveld


De Japanse walvisvaarder Yushin Maru Nr. 1 maakt een weg vrij door een ijsveld,
het fabrieksschip de Nisshin Maru volgt achter hen.
Video door: Barbara Veiga (1:17)

The Nisshin Maru trying to outrun the Steve Irwin by going through heavy iceDe Nisshin Maru probeert aan de Steve Irwin te ontkomen door via een zwaar ijsveld te varen
(Klik om te vergroten)
The Nisshin Maru exiting the ice floesDe Nisshin Maru verlaat het ijsveld
(Klik om te vergroten)

alle foto's gemaakt door Barbara Veiga

Operation No Compromise

Operation
No Compromise

 

Evenementen:

28 mei
Hilversum
17 & 18 juni
Vorden
23 & 24 juni
Ysselstein

Sites werldwijd:

Australië België Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: