Ron el tiburón komt boven uit de diepten der oceaan

25 januari 2011

Ron el tiburón komt boven uit de diepten der oceaan

Sea Shepherd rondt de lancering van een succesvol onderwijsproject over natuurbehoud af en presenteert het boek "Haaien van de Galapagos"

  En Español

Ron el tiburonIn juni 2010 lanceerde de Sea Shepherd Conservation Society Galapagos een onderwijscampagne om de lokale kinderen en jeugd zich bewust te laten worden van het belang van de haaien in het Galapagos zeereservaat. Ron de haai werd de ster van de campagne. De campagne bereikte haar hoogtepunt op 14 januari 2011, met de presentatie van het Tiburones de Galápagos (Haaien van de Galapagos) boek. Het evenement werd gehouden in het gemeentehuis van Puerto Ayora op het eiland Santa Cruz, waar ook het kantoor van Sea Shepherd Galapagos zit. Het evenement werd bijgewoond door leerlingen, leraren en vertegenwoordigers van de lokale autoriteiten. De plaatselijke media versloegen het evenement.

Ron werd gecreëerd als de campagnemascotte door Alejandra Mejia, lerares in natuurbehoud, met hulp van Malena Garcia, de projectcoördinator voor Sea Shepherd Galapagos. Ron is een Galapagoshaai, die uit de diepten van de oceaan is gekomen om ons te vertellen over de wondere wereld van de haaien.

Het beeld en de stem van Ron werden tijdens de zes maanden durende campagne verspreid via radioreclame op de lokale zender Zaracay en door de publicatie van 12 advertenties in de lokale krant El Colono. Leerlingen die de campagne volgden, deden mee aan de wedstrijd “Mijn boek over haaien”, waarbij 22 leerlingen en twee leraren van de lokale scholen Loma Linda en Thomas de Berlanga beloond werden met uitstapjes, die erop toegesneden waren om kinderen bekend te maken met het zeeleven van de Galapagos. Deze prijzen werden gedoneerd door plaatselijke touroperators en hotels.

Ad published in the local newspaper El ColonoAdvertentie in de plaatselijke krant El Colono
Public board Mi cornerOpenbaar prikbord "Mijn hoek" Cover of the Galápagos Sharks bookOmslag van het boek Haaien van de Galapagos

Het boek “Haaien van de Galapagos” vat het onderzoek van de auteurs, Alejandra Mejía en Malena Garcia, samen en presenteert hun werk in een aansprekende en vermakelijke vorm, die geschikt is voor alle leeftijden. Het boek zit vol met nuttige informatie, illustraties en foto’s die gedoneerd werden door onderwater fotografen.

Sea Shepherd Galapagos Crew (Photo credit: Karina Rivera)

Voorste rij (l naar r): Malena García, Marcel Wensveen. Achter (l naar r) Lorenza Chango, Ana de la Torriente,
Hugo Echeverría, Aseso Jurídico, Cristina Cely, Jonathan Vega

Book launch for Galápagos Sharks. Credit: Ana de la TorrienteBoekpresentatie voor "Haaien van de Galapagos" (Foto: Ana de la Torriente)

Photo credit: Ana de la Torriente Photo credit: Ana de la Torriente

De eerste fase van deze onderneming is nu compleet en was zeer succesvol. De tweede fase zal meer uitdagingen brengen, omdat we van plan zijn deze campagne ook naar de mensen van de andere bewoonde eilanden van de Galapagos te brengen, waaronder Isabela, San Cristóbal en Floreana.

Sea Shepherd is LUSH (fresh handmade cosmetics) er zeer dankbaar voor, dat ze in dit initiatief geloofden en fondsen hebben verstrekt voor dit belangrijke onderwijs- en bewustwordingsproject.

divider

Ron el tiburón emerge de las profundidades del mar

Sea Shepherd presentó proyecto de educación ambiental y realizó el lanzamiento del libro Tiburones de Galápagos

Ron el tiburon

En Junio del 2010, Sea Shepherd Galápagos lanzó una campaña de educación ambiental para concienciar a la niñez y juventud de Galápagos sobre la importancia de los tiburones en la Reserva Marina de Galápagos. Ron el tiburón fue el protagonista de la campaña. La campaña culminó el 14 de enero del presente año con el lanzamiento del libro Tiburones de Galápagos. Este evento se realizó en el salón de la ciudad de Puerto Ayora, sede de la oficina de Galápagos de Sea Shepherd; y, contó con la asistencia de estudiantes, profesores y representantes de autoridades locales. Los medios de prensa locales cubrieron el evento.

Ron el tiburón fue creado por la educadora ambiental Alejandra Mejía y Malena García, coordinadora del proyecto, como un emblema de la campaña. Ron es un tiburón de la especie Galápagos quien, desde las profundidades del mar, vino a contarnos sobre el mágico mundo de los tiburones.

La imagen y la voz de Ron el tiburón fueron difundidas durante los seis meses de la campaña, a través de spots transmitidos en la radio local Zaracay;  y, a través de la publicación de 12 fascículos coleccionables en el periódico local El Colono. Quienes siguieron la campaña, participaron en el concurso  “Mi libro sobre tiburones”, en el que 22 estudiantes y 2 profesoras de las escuelas Loma Linda y Thomas de Berlanga fueron premiados con tours diseñados para que los niños/as se familiaricen con la vida marina de Galápagos. Los premios fueron donados por operadoras de turismo locales y varios hoteles.

Fascículo 09 publicado en el Periódico El ColonoFascículo 09 publicado en el Periódico El Colono
Cartelera mi esquinaCartelera mi esquina Portada del libro Tiburones de GalápagosPortada del libro Tiburones de Galápagos

El libro Tiburones de Galápagos sintetiza el trabajo de investigación de sus autoras, Alejandra Mejía y Malena García, quienes la presentan de una forma muy amigable y entretenida para todo público. El libro está lleno de información útil, ilustraciones y fotos donadas por fotógrafos submarinos.

Sea Shepherd Galapagos Crew (Photo credit: Karina Rivera)
Down: Malena García – coordinadora de proyectos y Marcel Wensveen – Gerente AIS.
Up, from left to right: Lorenza Chango - voluntaria, Ana de la Torriente – voluntaria, Hugo Echeverría – Asesor Jurídico,
Cristina Cely – voluntaria y Jonathan Vega – voluntario (photo: Karina Rivera)

Lanzamiento del libro Tiburones de Galápagos. Credit: Ana de la TorrienteLanzamiento del libro Tiburones de Galápagos. Credit: Ana de la Torriente

Photo credit: Ana de la TorrienteCredit: Ana de la Torriente Photo credit: Ana de la TorrienteCredit: Ana de la Torriente

Este proyecto culminó su primera fase con mucho éxito. La segunda fase viene con muchos retos: llegar con esta campaña a la población de las otras islas habitadas de Galápagos: Isabela, San Cristóbal y Floreana.

Sea Shepherd agradece inmensamente a LUSH, (Cosméticos naturales hechos a mano),  por haber creído en esta iniciativa y financiado este proyecto.

 

Evenementen:

27 april
Amsterdam, NDSM Vrijhaven
5 mei
Vlissingen
6 mei
Podium Mozaïek, Amsterdam

Sites werldwijd:

Australië België Brazilië Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: