Sea Shepherd op Ground Zero van Deepwater Horizon

1 juli 2010

Sea Shepherd op Ground Zero van Deepwater Horizon

Deepwater Horizon
BP's Deepwater Horizon oil rig - 1 July 2010

door Steve Roest
President-directeur Sea Shepherd

Iedereen vraagt zich af of BP en de Amerikaanse regering wel genoeg doen om de Golf van Mexico schoon te maken en te beschermen tegen de vreselijke olieramp, afkomstig van het booreiland Deepwater Horzion. Na tien uur over het rampgebied te hebben gevlogen, kunnen we melden, dat dat niet het geval is.

Toen er even geen zware regenval en windhozen van orkaan Alex over New Orleans trokken, is Sea Shepherd uitgevlogen om met eigen ogen te kunnen zien hoe erg het rampgebied er aan toe is en welke hulpmiddelen BP heeft uitgezet om het gutsende olielek te stoppen.

Rondom de Chandeleur-eilanden, voor de kust van Louisiana, zijn versperringswanden aangebracht om de olie tegen te houden, maar de wanden omsluiten niet de gehele eilandengroep. Integendeel, ze lijken eerder willekeurig verspreid te zijn, net als in de rest van de Golf. Maar wat nog erger is, is dat de wanden er niet eens in slagen de oppervlakkige olie tegen te houden, die naar de eilanden drijft. En olie aan de oppervlakte is amper één procent van alle olie, die de Golf vervuilt. De olie spoelt over, onder en langs de versperringswanden, alsof de wanden niet eens bestaan. We zien olie aanspoelen op de stranden van de Chandeleur natuurreservaten, op de stranden van Louisiana, overal waar we kijken zien we olie. We zien honderden vogels over de olievlekken vliegen en erin duiken, om voedsel te zoeken. In de zes uur die we hebben gevlogen zagen we slechts één kleine school vissen. Over honderden kilometers zeeoppervlak is het beangstigend verstoken van levende dieren.

Maar dan beginnen de wolken zich weer samen te trekken en moeten we ons haasten door een steeds kleiner wordend zweempje licht om te kunnen landen. We landen uiteindelijk op een ander vliegveld dan waar we van opstegen, want die is inmiddels verdwenen onder een grote donkere donderwolk.

Een uur later breekt de lucht weer even open, hebben we bijgetankt en vliegen we direct naar Ground Zero – het booreiland Deepwater Horizon. We vliegen laag, om de 200 kilometer snel te kunnen overbruggen en zijn het enige vliegtuig in het gebied. We zien, dat het water er anders uit begint te zien en worden omringd door een vreselijk bijtende olielucht.

Bizar genoeg zien we een vissersboot zich een weg door de olie banen. Wees gewaarschuwd; eet geen vis in Louisiana vanavond!

Als je hier neerkijkt op de oppervlakte van de Golf, is het net alsof je naar vloeibaar metaal kijkt. Honderden kilometers olievlekken, die alleen maar erger worden, tot we zo’n 120 kilometer verderop schepen en vlammen zien. Na tien uur vliegen, waarin we honderden kilometers hebben overbrugd, zien we eindelijk de eerste en enige vaartuigen die olie lijken op te ruimen. Het zijn er vier - slechts vier - en ze zijn waarschijnlijk het vreselijke olieoplossende middel Corexit aan het gebruiken. Dat goedje is ironisch genoeg nog giftiger dan de olie die ze ermee proberen op te lossen.

We vragen onszelf vol verbazing af, waar alle schoonmaakschepen zijn, die we hadden verwacht? Wat doen vissersboten hier, met hun netten nog steeds in het water? Hoe is het mogelijk, na meer dan 70 dagen en deze ongelooflijk immense vervuiling?

En dan zien we het epicentrum, het booreiland Deepwater Horizon. Hulpvaartuigen, brandende gashaarden en brandweerschepen omringen het olieplatform, maar de zee bestaat niet langer uit water; het is olie.

BP’s reactie op de ramp, die het bedrijf zelf veroorzaakt heeft, volstaat absoluut niet. De pogingen om deze puinhoop te herstellen kunnen we nog het beste vergelijken met het gebruik van een theelepeltje water om een brandende wolkenkrabber te blussen. BP heeft hulp nodig, heel veel hulp en wel nu meteen. En als het bedrijf geen hulp wil accepteren van de publieke sector, dan moet de Amerikaanse regering direct ingrijpen.

Er zijn vele mensen die kunnen helpen, van non-gouvernementele organisaties en bedrijven tot individuele particulieren.

Er zijn bewezen en daadkrachtige ideeën over hoe de olie verwijderd of minder giftig gemaakt kan worden, hoe de dieren beschermd of gered kunnen worden en hoe de bewoners van de Golf hun gezondheid en hun economie weer op orde kunnen krijgen. En er zijn op dit moment al hulpmiddelen beschikbaar. Sea Shepherd heeft zich deze week in New Orleans aangesloten bij een coalitie van wetenschappers, werktuigkundigen en experts op het gebied van met olie besmeurde dieren en maritieme ecologische systemen. Ook bestaat de coalitie uit ondernemers, die de kennis en kunde hebben om de expertise en hulpmiddelen van de publieke sector aan te boren om deze ramp op te lossen. BP moet worden overtuigd – of gedwongen- om elk beschikbaar hulpmiddel, dat hen wordt aangeboden, te gebruiken. Zo niet, dan zullen de mensen en de ecologische systemen van deze planeet de prijs betalen, generaties lang.

FOTO'S

Oil slick on coast line

Oil slick

Oil slick

 

Piloot: Dr. Bonny Schumaker; Sea Shepherd Gulf liaison en stichter van de "non profit"-organisatie On Wings of Care
fotograaf : Steve Roest; CEO Sea Shepherd.

 

Evenementen:

28 mei
Hilversum
17 & 18 juni
Vorden
23 & 24 juni
Ysselstein

Sites werldwijd:

Australië België Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: