Walvisvaarders doen zich voor als vertegenwoordigers van de Nieuw-Zeelandse regering om Sea Shepherd

6 januari 2010

Walvisvaarders doen zich voor als vertegenwoordigers van de Nieuw-Zeelandse regering om Sea Shepherd op te sporen

Het Sea Shepherd schip Steve Irwin vertrok op 31 december 2009 om 18.00 uur uit Hobart, Tasmanië om verder te gaan met de zoektocht naar de illegale activiteiten van de Japanse walvisvloot in de Zuidelijke Oceaan.

De Steve Irwin was het achtervolgende schip, de Shonan Maru No. 2, kwijtgeraakt toen de Sea Shepherd bemanning terugkeerde naar Tasmanië. De Japanners waren erop gebrand de achtervolging van het schip weer in te zetten, omdat ze weten dat het voortdurend achtervolgen van de Steve Irwin de natuurbeschermers weghoudt bij de walvisvloot.

De Japanners probeerden wanhopig de Steve Irwin niet kwijt te raken; ze waren zo wanhopig in hun pogingen de Steve Irwin op zee te vinden, dat ze zich blijkbaar onder valse voorwendselen hebben uitgegeven als vertegenwoordigers van de Nieuw-Zeelandse regering.

Op 1 januari 2010 huurden twee mannen, Glen Inwood en Chris Johnston van Omeka Communications gevestigd te Wellington, Nieuw-Zeeland, een Chieftain vliegtuig vanuit Melbourne. Ze lieten het voorkomen alsof ze handelden namens de regering van Nieuw-Zeeland om een Nieuw-Zeelandse catamaran en de Steve Irwin op te sporen, onder het voorwendsel dat als zij (de Sea Shepherd schepen) in moeilijkheden zouden komen, het de Nieuw-Zeelandse regering veel geld zou kosten om ze te redden. Ze wilden de schepen opsporen en ze wilden een schatting maken van hun koers en snelheid.

Het Chieftain vliegtuig voerde twee zoektochten van vier uur uit. Ze slaagden er niet in de Steve Irwin op te sporen. De Ady Gil, de Sea Shepherd catamaran, bevond zich 2.200 kilometer naar het zuiden, dus het was onmogelijk om deze te vinden. Ze zochten dan ook naar de Steve Irwin.

Met de twee zoektochten werd de Steve Irwin niet gevonden, dus huurden Inwood en Johnston een tweede Chieftain voor nog een vlucht van vier uur. Ook hiermee werd de Steve Irwin niet gelokaliseerd.

.

Tegen de 200-mijl-zone aan wachtte het Japanse harpoenschip Yushin Maru op bericht van de verkenningsvliegtuigen om de achtervolging van de Steve Irwin te kunnen hervatten. Het schip werd ontdekt en geïdentificeerd door een boot uit Hobart met een zeskoppige bemanning die zich de Taz Patrol noemde.

Ondertussen had de Steve Irwin gebruik gemaakt van een voorbijtrekkende storm, liet zich op de wind en door de hevige regenbuien meedrijven door de Exclusieve Economische Zone heen en wist zo ongezien de internationale wateren te bereiken.

De vlucht van 12 uur met de Chieftain vliegtuigen à 1.610 dollar per uur kostte Glen Inwood 18.320 dollar. Hij betaalde dit met zijn persoonlijke credit card.

Was Glen Inwood een vertegenwoordiger van de Nieuw-Zeelandse regering zoals hij beweerde?

Nee, de heer Inwood is de eigenaar van Omeka Communications, de Nieuw-Zeelandse public relations firma die de Japanse walvisindustrie vertegenwoordigt.

Het zal interessant zijn om te zien of de regering van Nieuw-Zeeland problemen heeft met een door de Japanners gehuurde public-relations firma, waarvan de medewerkers zich voordoen als vertegenwoordigers van de Nieuw-Zeelandse regering.

Het eindresultaat was dat de zoektocht niks opleverde; de Steve Irwin is op weg naar het zuiden zonder Japanse achtervolgers, de Yushin Maru is niet bezig met de walvisvangst en de walvisindustrie heeft weer 18.000 dollar verloren.

 

Evenementen:

27 april
Amsterdam, NDSM Vrijhaven
5 mei
Vlissingen
6 mei
Podium Mozaïek, Amsterdam

Sites werldwijd:

Australië België Brazilië Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: