Alice in LUSH Land verdedigt de haaien

3 juli 2009

Alice in LUSH Land verdedigt de haaien

De artiest Alice Newstead en LUSH Cosmetica tonen hun empathie voor het lijden van de haaien.

Verslag door kapitein Paul Watson

Parijs, Frankrijk

Empathie!

Het is waarschijnlijk de mooiste van onze emoties. Het is het begrijpen van de gevoelens van anderen – of het nu mensen zijn of dieren.

Empathie kan in verschillenende manieren geuit worden, maar hoe verwoord je de enorme wreedheid van de haaienvinnenvissers, die de vinnen van levende haaien snijden en de hulpeloze en verminkte lichamen terug de zee in gooien waar hen een gruwelijke dood wacht?

Alice and PaulMensen slachten ongeveer 90 miljoen haaien per jaar. Het aantal dodelijke aanvallen van haaien op mensen is gemiddeld 5. Maar wij mensen noemen de haai een monster en kiezen ervoor de monsterlijkheid van de haaienvinnenindustrie te vergeten.

Vandaag hing in Parijs, aan twee haken die gebruikt worden om miljoenen haaien jaarlijks te verminken, Alice Newstead, een LUSH medewerker en performance artiest.

Tijdens een kwartier hangend in het raam van de LUSH winkel op Aveue General Du LeClerc in Parijs, werd Alice gefilmd, geïnterviewd en gefotografeerd door de media.

Alice beschreef dat wat ze deed aandacht vragen was voor het lot van de haaien die over de hele wereld afgeslacht worden en dat de twee haken in haar rug dezelfde haken waren als die gebruikt worden bij de vangst van de haaien.

De gastronomische lust naar haaienvinnensoep in China en de Chinese restaurants over de gehele wereld is de haaienpopulatie in een alarmerend tempo aan het vernietigen.

Terwijl twee dunne stroompjes bloed over haar rug liepen, gaf Alice toe dat het niet alleen maar pijnlijk lijkt maar dat het ook enorm veel pijn doet. Maar voegde ze er aan toe, dat de pijn weinig voorstelt in vergelijking met de pijn die de tientallen miljoenen haaien elke dag voelen, elke minuut van de dag, elke dag.

De inwoners van Parijs vertoonden gemengde reacties. Sommigen waren ontsteld en geschokt, anderen nieuwsgierig en weer anderen uiten hun begrip voor het onbaatzuchtige offer dat Alice maakte voor de haaien.
Het is al de tweede keer dat Alice aan haar rug in de haaienhaken hangt. Vorig jaar heeft ze het startsein gegeven voor de LUSH- en Sea Shepherd-haaienactie door in de Lush Fleet Street winkel in Londen aan haar rug te gaan hangen. De campagne is erop gericht om haaienvinnenjacht bekend te maken bij een groter publiek.

Ik heb altijd al gezegd dat we een diversiteit in aanpak nodig hebben, zowel in strategisch als tactisch opzicht, om onze oceanen te redden. Mensen moeten hun fantasie, hun talenten en hun passie gebruiken om een opbouwende verandering teweeg te brengen in het redden van onze oceanen en de planeet. Alice heeft dat dus gedaan om haar ervaring als performance artiest te gebruiken in het onder de aandacht brengen van de slachting van de haaien.

Alice vertelde dat ze geïnspireerd was door de zonnedans-ceremonie van de Lakota en Cheyenne. De zonnedans is een heilige dans voor de vernieuwing van het leven. Vrouwen zijn de drager van creatie en leven, en alles wat de zonnedans voorstelt.

Alice uitte haar wens, te weten een leven voor de haaien in plaats van de dood die de mensheid nu uitdeelt aan deze oude bewoners van de diepte.

LUSH en Sea Shepherd Conservation Society werken al een aantal jaren samen om aandacht te vestigen op de bescherming van de oceanen, de haaien en de Canadese zeehonden in het bijzonder. De winst van de LUSH Haaienvin Zeep wordt gebruikt om de Sea Shepherd antistropers acties in de Galapagos financieel te ondersteunen.

Alice
foto door Deborah Basset

 

Evenementen:

5 & 6 maart 2017
Utrecht
25 maart
De Koog, Texel
8 april
Harlingen
6 mei
Podium Mozaïek, Amsterdam

Sites werldwijd:

Australië België Brazilië Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: