Als dolfijnen vliegen

28 februari 2012

Als dolfijnen vliegen

Commentaar door Gary Stokes – coördinator van Sea Shepherd Hong Kong

Gary Stokes and a group of Sea Shepherd supporters speak to a Hong Kong Airlines representativeGary Stokes en een groep Sea Shepherd aanhangers praten met een vertegenwoordiger van Hong Kong AirlinesOp 16 januari 2012 sloot Hong Kong Airlines zich aan bij een kleine eliteclub van bedrijven, die direct of indirect betrokken zijn bij de afslachting en gevangenneming van dolfijnen, door vijf dolfijnen van het vliegveld van Osaka via Hong Kong naar Vietnam te transporteren. Dit zou waarschijnlijk volledig onbekend gebleven zijn, ware het niet dat de luchtvaartmaatschappij zo trots was op het succesvolle vervoer van de levende lading, dat zij besloot alle betrokkenen te feliciteren middels het rondsturen van een interne memo met een foto van de dolfijnen in de laadruimte. Dit stoorde iemand binnen het bedrijf dusdanig, dat deze de memo liet uitlekken naar de pers. Op 22 februari kwam de China Daily als eerste met het verhaal en werd een wereldwijde opschudding ontketend.

Vele wereldwijde non-gouvernementele organisaties stuurden afkeurende brieven, maar er kwam zelden antwoord. Dit zou waarschijnlijk neer gaan komen op de kracht van de hedendaagse sociale media en toen het verhaal op Facebook verscheen, nam het letterlijk een hoge vlucht. Het Facebook prikbord van de luchtvaartmaatschappij werd gesloten voor externe berichten en alle telefoonlijnen raakten overbelast. Sandy McElhaney van Save Misty the Dolphin begon een online campagne bij change.orgen de vaart begon erin te komen. Omdat ik geen reactie kreeg op mijn telefoontjes of e-mails, besloot ik de ouderwetse weg te bewandelen en de bezwaren persoonlijk af te leveren. Op zaterdag 25 februari gingen we naar hun kantoor, gewapend met een brief van Sea Shepherd Hong Kong, een DVD van The Cove en de petitie waarmee in slechts 48 uur wereldwijd al 2.400 handtekeningen waren verzameld van Sea Shepherd aanhangers en alle andere mensen, die zich tegen de afslachting in Taiji verzetten.

Bij aankomst liepen we ontspannen naar binnen. Toen we aankwamen in hun ontvangsthal op de tweede verdieping zagen we ruim 300 potentiële nieuwe luchtvaartmedewerkers, die in de rij stonden voor een gesprek (ons bezoek viel samen met de wervingsdag van de luchtvaartmaatschappij!). We benaderden een medewerker in de hal en vroegen of we mevrouw Catherine Yick, de manager bedrijfscommunicatie, konden spreken. We werden vriendelijk verzocht te wachten. Het personeel had duidelijk geen idee wie Sea Shepherd was en was zich waarschijnlijk niet eens bewust van de dolfijncrisis, die op het punt stond hen te treffen. Nadat ik mijn visitekaartje had overhandigd, hebben ze blijkbaar Google geraadpleegd om te zien wie we waren en toen veranderde de stemming enigszins.

Sea Shepherd Volunteers deliver a petition and letter of protest to a Hong Kong Airlines representativeSea Shepherd vrijwilligers overhandigen een petitie en protestbrief aan een vertegenwoordiger van Hong Kong Airlines

We werden verzocht ons naar een andere ruimte te verplaatsen om te wachten, maar we kozen ervoor in hal te blijven omdat "we hier alleen maar waren om deze brief, petitie en DVD af te geven, wat slechts een minuutje zou duren”. Potentiële medewerkers liepen voortdurend in een rij langs ons, terwijl de kinderen voor de grote modelvliegtuigen in de hal stonden met foto’s van de afslachtingen in de Cove in hun handen. De tijd verstreek en nadat klaarblijkelijk de autoriteiten waren ingeschakeld, vroeg ik Danielle om de jongelui mee naar buiten te nemen. Rehouven en ik bleven staan. De emoties liepen hoog op bij één van de medewerkers van de luchtvaartmaatschappij, die ons uitmaakte voor misdadigers en tuig - charmant! Wij bleven beleefd en vreedzaam staan wachten op iemand van het management, die de brief kon aannemen. Het was als een hete aardappel, waar niemand zijn vingers aan wilde branden. Eén man, die door zijn vrijetijdskleding niet aan het werk leek te zijn, nam de leiding en droeg iedereen op niet met ons te praten. Hij begeleidde ons vervolgens naar een spreekkamer net naast de hal. We gingen zitten en hij vroeg ons wat onze intenties waren. Ik vroeg hem met wie we in gesprek waren en hij antwoordde: “dat is niet belangrijk”! Ik legde hem uit dat ik hier was om met het management te praten en dat, als hij niet van plan was om zichzelf voor te stellen, we terug zouden gaan en buiten zouden wachten. Ik vermoedde dat het zijn bedoeling was om ons in de kamer aan de praat te houden totdat de politie arriveerde. Ik stond op en liep naar de deur. De boze werknemer wilde deze aanvankelijk blokkeren, maar hij bedacht zich! Rehouven en ik namen zwijgend onze plek in de hal weer in.

Uiteindelijk kwam dezelfde man terug en vertelde ons dat hij geautoriseerd was om de brief, DVD en petitie in ontvangst te nemen. Ik vroeg hem naar zijn visitekaartje, zodat ik wist aan wie we het hadden overhandigd, en uiteindelijk gaf hij me die. Hij begeleidde ons vervolgens naar buiten en terwijl we in de lift stonden liet hij weten dat “dit niet de gebruikelijke manier was om zoiets te doen”! Ik antwoordde hem: "Als u er straks wat tijd voor neemt, zult u beseffen dat wij dingen niet altijd op de gebruikelijke manier doen, maar we boeken wel resultaat”!

Vanaf het moment dat we de brief hebben afgegeven is de steun onmiskenbaar. De petitie heeft de beoogde 5.000 handtekeningen in slechts drie dagen gehaald en loopt nog steeds. Op het moment van schrijven zitten we op bijna 6.000 handtekeningen en dit aantal neemt snel toe.

We hebben twee reacties rechtstreeks van Hong Kong Airlines ontvangen en kapitein Paul Watson, Scott West en Jeff Hansen zijn constant op de hoogte gehouden van de gebeurtenissen hier in Hong Kong. Deze resultaten zijn behaald, omdat we allemaal samenwerkten voor de dolfijnen. Ik wil graag Sandy McElhaney van Save Misty the Dolphin, Samuel Hung vanHong Kong Dolphin Conservation Society, Janet Walker van HK Dolphinwatch en natuurlijk de mensen van Sea Shepherd Hong Kong (Danielle, Rehouven en de jonge toekomstige Sea Shepherds) persoonlijk bedanken.

Zelf zie ik deze gebeurtenis als iets, dat veel verder gaat dan alleen Hong Kong Airlines. Dit is de scheur in de dam waar we allemaal op hebben gewacht. Deze actie zou voor alle luchtvaartmaatschappijen een boodschap moeten zijn, dat het transporteren van dolfijnen voor wereldwijde negatieve publiciteit zorgt. En dat die negatieve publiciteit resulteert in klandizieverlies, waar de korte termijn winst van het transport niet tegen opweegt. Als we het internationale vervoer van dolfijnen kunnen stoppen, zou dit vervolgens de handel van gevangen dolfijnen moeten stoppen. En zonder dolfijnhandel worden er geen dolfijnen afgeslacht, omdat het geld verdwenen zal zijn.

Links naar berichtgeving in de media:

South China Morning Post 25th Feb 2012 (gratis registratie vereist)

Krantenartikel op Facebook

Young Sea Shepherd Supporters disapprove of Hong Kong Airlines transporting live DolphinsJonge Sea Shepherd aanhangers keuren het transport van levende dolfijnen door Hong Kong Airlines af

 

Evenementen:

5 & 6 maart 2017
Utrecht
25 maart
De Koog, Texel
8 april
Harlingen
6 mei
Podium Mozaïek, Amsterdam

Sites werldwijd:

Australië België Brazilië Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: