De entering van de Shonan Maru No.2 was een enorm succes

23 januari 2012

De entering van de Shonan Maru No.2 was een enorm succes

Commentaar door Kapitein Paul Watson

Armed Japanese Coast Guard filming the activists while they were being held in the communications room of the Japanese whaling fleet's security vessel, the Shonan Maru No. 2Armed Japanese Coast Guard filming the activists while they were being held in the communications room of the Japanese whaling fleet's security vessel, the Shonan Maru No. 2

Het lijkt erop dat de moedige poging van Geoffrey Owen Tuxworth, Simon Peterffy, en Glen Pendlebury van de Australische Forest Rescue enorm succesvol is geweest. Hun oorspronkelijke doel was om de Steve Irwin te bevrijden van de achtervolging door het Japanse veiligheidsschip Shonan Maru No. 2.

Dat is inderdaad gebeurd.

Om de mannen van de Shonan Maru No. 2 naar het Australische douaneschip Ocean Protector over te brengen, moest het Japanse schip de achtervolging staken, nadat het had gebeld naar het harpoenschip Yushin Maru No. 2 om de achtervolging over te nemen. Daardoor moest de Yushin Maru No. 2 van de walvisjacht af worden gehaald, hetgeen op zich al het leven van vele walvissen heeft gered.

Dankzij de inspanningen van de enteraars is de Shonan Maru No. 2 niet in staat geweest om weer in te lopen op de Steve Irwin. Het is veel gemakkelijker om te gaan met de minder professionele bemanning op de Yushin Maru No. 2. De in het zwart geklede en gewapende ninja figuren op de Shonan Maru No. 2 hebben lasers, granaten, semi-automatische wapens en LRADs (Long Range Acoustic Devices), in aanvulling op hun pistolen en geweren.

De mannen van Forest Rescue waren in staat om daadwerkelijk foto’s te nemen van de Shonan Maru No. 2, plus de aan boord zijnde beveiligingsapparatuur. Verdomd goed spionagewerk, jongens. De vraag die nu wordt gesteld is; waarom is het op een Japans schip toegestaan om semi-automatische wapens en granaten binnen te brengen in de Australische aansluitende zone, die onder de exclusieve controle staat van de Australische douane-en immigratie, zonder aangifte te doen van de wapens aan boord?

Namens de kapitein en de bemanning van de Steve Irwin aan de drie mannen van Forest Rescue: “Goed gedaan – jullie inspanningen waren succesvol.”

De Australische procureur-generaal Nicola Roxon beweert nu dat het terughalen van de mannen een miljoen dollar heeft gekost. Het zou interessant zijn om te zien waaruit deze kosten bestaan. Gezien het feit dat ze niet eens 190.500 dollar van de kosten van haar eigen regering kan rechtvaardigen, weet ik niet zeker of we wel veel vertrouwen in haar competentie voor financiële verslaggeving kunnen stellen. Ze zit er helemaal naast.

In principe hebben we het alleen maar over operationele kosten voor een week voor brandstof en bemanning. Maar het schip was al op zee op een anti-stroperij patrouille-missie op zoek naar stropers, in gebieden waar ze al lange tijd geen stropers hebben gevonden. Plotseling worden ze naar het oosten gestuurd, en wat vinden ze – het grote beveiligingsschip van een vloot van stropers met drie Australische staatsburgers aan boord. Natuurlijk deden ze niets aan de feitelijke stroperij, maar ze haalden onze drie Australische helden terug en ze brachten hen weer naar huis in West-Australië. Dit is ongeveer zes dagen aan operaties. Ze kunnen echt geen miljoen dollar aan brandstof hebben gebruikt in die tijd, zoals wordt beweerd door de procureur-generaal. Ze kunnen in feite maximaal slechts tien ton brandstof per dag hebben verbrand, kosten ongeveer 10.000 dollar per dag – nog minder als je bedenkt dat ze over brandstof geen belasting hoeven te betalen. Dus waar we over praten is hooguit 60.000 dollar voor de brandstofkosten, en de bemanning zou toch wel zijn betaald. Dit is lang geen geen miljoen dollar.

The communications room of the Japanese whaling fleet's security vessel, the Shonan Maru No. 2The communications room of the Japanese whaling fleet's security vessel, the Shonan Maru No. 2

Sinds 1997 heeft Australië meer dan 14 miljoen dollar uitgegeven aan het redden van buitenlandse zeezeilers. Geen van hen werd gevraagd dit aan de overheid terug te betalen.

Als de Ocean Protector had gedaan wat de overheid beloofde dat het zou doen, namelijk toezicht houden op de illegale walvisjacht in de Zuidelijke Oceaan, zou het niet zover hebben hoeven gaan om de drie mannen terug te krijgen.

De procureur-generaal zei dat de Oceaan Protector op weg was naar Heard om anti-stroperij patrouilles uit te voeren en nu moest worden teruggetrokken om de mannen terug te halen. Maar de Shonan Maru No. 2 maakt deel uit van een vloot van walvisvaartschepen, zodat de inzet van de Ocean Protector consistent is met de uitvoering van haar taken.

In 2002 heeft de Australische regering een 553 miljoen dollar contract ondertekend om een nieuwe vloot van 12 marine patrouilleboten te bouwen. De vraag is dan, waar zijn ze en wat zijn ze aan het doen, anders dan het voorkomen dat straatarme milieu- en politieke vluchtelingen de kust van Australië bereiken?
In 2006 kregen de Uruguayanen Alfonso Dacruz Amoedo (44) en Enrique Dominguez (41) een boete van respectievelijk 65.000 en 53.000 dollar van de rechtbank van Sydney voor het stropen van zwarte Patagonische ijsheek in de buurt van Macquarie. Zij kregen een totaal van 118.000 dollar aan boetes die ze niet betaalden en ze mochten hun schip behouden. Niettemin kostte deze nutteloze exercitie de Australische overheid meer dan zeven miljoen dollar.

In 2003 werd het Uruguayaanse schip Viarsa I over de Indische Oceaan en tot halverwege de Atlantische Oceaan achtervolgd door de Australische autoriteiten, die hen betrapte op het stropen van vis in Heard. De achtervolging en de berechting kostten samen meer dan vijf miljoen dollar. Ondanks de 97 ton tandvis die aan boord van het schip werd gevonden, waren vertegenwoordigers van de eigenaren van Viarsa I in staat om in november 2005 vrijspraak te krijgen. Na twee processen in twee jaar waren de zeelieden vrij om terug te keren naar hun landen van herkomst.

Australië kan niet veel laten zien voor de extreem hoge kosten van het vruchteloos najagen van stropers.

In het geval van de Shonan Maru No. 2 heeft Australië drie van haar burgers bevrijd om te voorkomen dat de Labor regering van Julia Gillard mogelijk in verlegenheid zou worden gebracht.

Na zorgvuldige afweging van kosten en baten, realiseerde de overheid zich dat het stellen van een precedent van drie burgers die worden vastgehouden op een Japanse walvisvaarder op 16,2 mijl voor de kust van West-Australië, en die vervolgens als gevangenen naar Japan worden gebracht waar ze zouden worden berecht, de morele en juridische onmacht van de regering in Canberra aan de kaak zou stellen. Het zou de kwestie van de illegale Japanse walvisjacht maandenlang in de media hebben gehouden. Bovendien zouden Australische burgers zich steeds hebben afgevraagd wat de gewapende walvisvaarder eigenlijk aan het doen was in wateren die het Australische Federale Hof hen had verboden.

Politiek gezien had de overheid geen andere keuze dan de drie mannen terug te halen. Dit besluit had hen minder kunnen kosten als ze erop hadden gestaan dat Japan de mannen terug zou brengen naar het vaste land, of naar de Steve Irwin, slechts 7 mijl verwijderd van de Shonan Maru No. 2.

Uiteindelijk werd door de entering van de mannen de Japanse illegale walvisjacht in de mondiale media benadrukt, werd de Shonan Maru No. 2 van de achtervolging van de Steve Irwin afgehaald, en werd waardevolle informatie met betrekking tot beveiliging en opbouw van het beveiligingsschip van de walvisvloot verzameld. De entering heeft de Japanse kustwacht ook diep vernederd, omdat drie ongewapende Australische mannen in staat bleken te zijn om aan boord te gaan van het beveiligingsschip, ondanks het feit dat de Japanse overheid 28 miljoen dollar heeft besteed om dit te voorkomen. Echter, de mannen werden zonder aanklacht vrijgelaten.

Naar mijn mening is dit alles een groot succes voor de beweging om de illegale walvisjacht in het walvisreservaat in de Zuidelijke Oceaan te stoppen.

The Japanese whaling fleet's security vessel, the Shonan Maru No. 2 ship's plans The Japanese whaling fleet's security vessel, the Shonan Maru No. 2 ship's plans
The Japanese whaling fleet's security vessel, the Shonan Maru No. 2 ship's plans

 

Divine Wind
Visit our
Operation Divine Wind
site for information about our
2011-12 Antarctic Whale Defense Campaign
 

Evenementen:

5 & 6 maart 2017
Utrecht
25 maart
De Koog, Texel
8 april
Harlingen
6 mei
Podium Mozaïek, Amsterdam

Sites werldwijd:

Australië België Brazilië Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: