Mannen van Forest Rescue gaan de extra mijl voor Sea Shepherd.

8 januari 2012

Mannen van Forest Rescue gaan de extra mijl voor Sea Shepherd

Commentaar door Kapitein Paul Watson

Forest Rescue Servicelinks naar rechts: Geoffrey Tuxworth, Simon Peterffy and Glen Pendlebury

Van het bos naar de zee, drie dappere Australische mannen zijn tussen beiden gekomen om de walvissen te verdedigen.

Geoffrey Tuxworth, Simon Peterffy en Glen Pendlebury kwamen bij me in Fremantle met een vraag om hulp om bij de Shonan Maru #2 aan boord te gaan. Wij kunnen je helpen die stroper van je af te schudden, vertelden ze me.

Dat beruchte schip was 23 kilometer buiten Fremantle aan het wachten tot de Steve Irwin zou vertrekken, zodat ze de Sea Shepherd bemanning weer zouden kunnen volgen naar de Zuidelijke Oceaan.

De Shonan Maru #2, hetzelfde schip dat twee seizoenen eerder de Ady Gil in tweeën had gekliefd en het daarmee zo goed als had vernietigd.

Hetzelfde schip dat Pete Bethune uit Nieuw-Zeeland gevangen had genomen toen hij aan boord was gegaan na de vernietiging van zijn boot. Hetzelfde schip wiens kapitein en bemanning weigerde mee te werken met de Australiërs en Nieuw-Zeelanders aan het onderzoek naar de vernietiging van de Ady Gil. Het schip dat zich nu schuil hield buiten Fremantle, in strijd met de gerechtelijke uitspraak van het Australische gerechtshof in 2008 dat Japanse walvisvaarders in de Australische wateren verbood.

Hetzelfde schip dat niet welkom was volgens een woordvoerder van de minister van buitenlandse zaken, Kevin Rudd.
“De regering heeft herhaaldelijk rechtstreeks haar zorgen geuit bij de Japanse regering”, zei ze. “Verder zouden de betreffende autoriteiten het recht hebben de kapitein aan te klagen voor het overtreden van de Australische wet, mocht het Japanse schip een haven in Australië aandoen”.

De Shonan Maru #2 was de Steve Irwin en de Brigitte Bardot gedurende bijna 2000 kilometer gevolgd van de Zuidelijke Oceaan tot aan Fremantle. Haar missie was om de Steve Irwin niet uit het oog te verliezen en om Sea Shepherd te verhinderen het gigantische Japanse walvissenslachthuis – de Nisshin Maru – te naderen.

“Onze regering doet niets, terwijl zij daar rondhangen met een gewapend schip, bemand door Japanse kustwachtofficieren, alsof ze hier heer en meester zijn”, zei Simon Peterffy. “Dit is Australië en deze walvisslachters hebben het recht niet hier te zijn, en regering is te laf om er iets tegen te doen. Wij zouden aan boord willen gaan. Kunnen we op jullie hulp rekenen?”

Ik vertelde hen dat er het gevaar was dat hun regering niet zou reageren en dat ze misschien meegenomen zouden worden naar Japan als gevangenen. “Nou, als dat zo is, dan moet dat maar, maar iemand moet het doen als de regering het niet doet”, zeiden ze.

En dus werd er geregeld dat de drie met een boot naar twee gemotoriseerde opblaasboten van Sea Shepherd werden gebracht, zo’n 25 kilometer uit de kust bij Bunbury, West Australië. Dit is ruim binnen de Australische economische zone.
Australie’s economische zone ligt aangrenzend aan haar territoriale zee,die zich 24 zeemijlen uitstrekt buiten haar territoriale zeegrenslijn. In deze zone mag Australië de controle uitoefenen die nodig is om overtreders van haar grens-, fiscale, immigratie- of gezondheidswetten en regels te straffen. Japan heeft geen autoriteit om Australische burgers uit deze zone weg te halen zonder de toestemming van de Australische regering.

Binnen deze zone heeft de Steve Irwin de boten achter gelaten en hen 20 kilometer achter de Shonan Maru #2 aan gestuurd. Het was volle maan, maar de wolken bedekten de zee met een inktzwarte sluier.

Ze verdwenen in de zwarte nacht terwijl de bemanning van de Steve Irwin hen met satelliettelefoons begeleidde naar het doel op de radar.

Op de Sea Shepherd website werd geschreven dat de Steve Irwin motorproblemen had en moest stoppen voor reparaties, zich wel bewust van het feit dat de Japanse walvisjagers de website in de gaten houden. Toen de Steve Irwin in de donkere nacht stopte, met de lichten van Bunbury aan de verre horizon, kwam de Shonan Maru 20 kilometer verderop tot stilstand en bleef daar drijven.

Niemand had de illusie dat dit makkelijk ging worden. De Shonan Maru #2 puilde uit van de lange ijzeren punten die overal uit het schip staken. Tussen de punten zat prikkeldraad gespannen en er waren gewapende Japanse kustwachten aan boord, die van top tot teen in het zwart waren gekleed, inclusief zwarte maskers over hun gezicht, zoals ninjas uit een goedkope oosterse vechtfilm. Ze verscholen zich achter oproerschilden.

Het trio van Forest Rescue bestudeerde de foto’s van de verdedigingslinie van de Shonan Maru #2 en zei, “Geen probleem”.

Terwijl de brugofficieren van de Steve Irwin de Shonan Maru #2 op het radarscherm in de gaten hielden, wachtten we allemaal op nieuws van de boten.

De telefoon ging. Slecht nieuws! Eén van de Sea Shepherd boten had een motorstoring en lag stil in het water. Ik nam de beslissing om de Deltaboot te sturen en de andere te laten drijven. “Maak de missie af”, zei ik.

De Delta snelde weg met nog 8 kilometer te gaan en in het oosten kwam net de dageraad om de hoek kijken.
Het doel op het radarscherm bewoog niet.

Plotseling begon de Shonan Maru #2 te bewegen, en snel. Van drijven met 5 knopen, naar 12 knopen, tot een volle 17 knopen. We wisten dat we ontdekt waren, maar hadden ze aan boord kunnen komen of niet?.

Een paar minuten later ging de telefoon. Het was de Delta. “Alledrie de mannen zijn aan boord van de Shonan Maru #2”.
De boot bewoog niet toen ze verschenen. Er was één wacht op het achterdek. Maar voordat hij de brug kon bereiken, vond de bemanning een klein gat in het prikkeldraad. Chad Halstead, die de Delta bestuurde, duwde de neus in de ruimte tussen twee punten en de drie mannen doken letterlijk door het gat in het prikkeldraad het dek op, juist toen het schip in volle vaart vooruit schoot.

Het _Forest Rescue _ trio had zojuist de beveiliging doorbroken van het veiligheidsschip van de Japanse walvisvloot, iets waarvan ze hadden beloofd dat het nooit meer zou gebeuren nadat Pete Bethune hetzelfde had gedaan in 2010.

Vier uur later voer de Steve Irwin in volle vaart in zuidelijke richting met de Shonan Maru #2 in de achtervolging. De vraag is of de bewapende Shonan Maru #2 onder het commando van de Japanse kustwacht drie Australische burgers fysiek uit de Australische territoriale wateren zou verwijderen om ze naar Japan terug te brengen? Hoe zal de Australische regering reageren op Australiërs die gedwongen het land verlaten zonder douane- en immigratiecontrole en zonder paspoorten? Zou de Shonan Maru #2 de gevangenen naar Antarctica brengen voordat ze naar Japan teruggaan en hen dus drie maanden lang opgesloten houden op een vreemd schip? Het antwoord op deze vragen zou zich binnen de volgende paar dagen moeten openbaren.

Het doel van Sea Shepherd is om terug te gaan naar het walvisreservaat in de Zuidelijke Oceaan om het Sea Shepherd schip de Bob Barker te begeleiden in de achtervolging van de Japanse walvisvloot. Het doel van de Shonan Maru #2 is om de Steve Irwin te achtervolgen om te voorkomen dat we de Nisshin Maru vinden. Het doel van de drie mannen van Forest Rescue die op het Japanse schip gevangen worden gehouden is om hun illegale achtervolging van de Steve Irwin in Australische wateren te onderbreken en de Steve Irwin in staat te stellen om terug te keren naar het walvisreservaat in de Zuidelijke Oceaan zodat ze daar de Bob Barker kan assisteren bij haar pogingen de Japanse walvisvloot te achtervolgen.

 

Divine Wind
Bezoek onze
Operation Divine Wind
website voor informatie over onze
"2011-12 Antarctic Whale Defense"
 Campagne
 

Evenementen:

27 april
Amsterdam, NDSM Vrijhaven
5 mei
Vlissingen
6 mei
Podium Mozaïek, Amsterdam

Sites werldwijd:

Australië België Brazilië Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: