Inzicht in reality-televisie door The New York Times

27 augustus 2010

Inzicht in reality-televisie door The New York Times

Commentaar door Kapitein Paul Watson

Reactie op het artikel van The New York Times “Op open zee, een mix van gevaar, geklungel en ongein”- door Mike Hale

Het is een zeer goed media jaar geweest voor de Sea Shepherd Conservation Society. We hebben vanuit de hele wereld media aandacht gekregen voor onze campagne in de Zuidelijke Oceaan, Operatie Blue Rage in het Middellandse Zeegebied en de campagne bij de Faeröer eilanden. The Cove won een Academy Award en het restaurant The Hump in Santa Monica, Californië werd ontmaskerd vanwege het verkopen van illegaal walvisvlees. Daarnaast was er veel aandacht voor de tragedie in de Golf van Mexico, voor de Galapagos en voor vele andere projecten, die Sea Shepherd het afgelopen jaar heeft ondernomen.

Publicitaire hoogtepunten waren optredens bij The Today Show, twee optredens bij Larry King Live, Last Call with Carson Daly, The Tonight Show met Jay Leno, een enorm artikel in het Franse tijdschrift La Pointe, een profielschets in het tijdschrift van PADI Dive en een 17 pagina’s tellend artikel in het Japanse tijdschrift Sotokoto. Ook kregen we media aandacht middels talkshows op regionale radio- en televisiezenders over de hele wereld. We werden bespot in een South Park aflevering met de titel Whale Whores en als South Park besluit je aan te vallen, dan weet je dat je het goed gedaan hebt in de huidige populaire mediacultuur. En vandaag zagen we dat Whale Wars werd besproken in The New York Times.

Enkele van onze supporters maken zich zorgen, omdat de acties van Sea Shepherd soms negatief in beeld lijken te worden gebracht. Dit stuk in The New York Times probeert uit te leggen waarom dat zo is.

Het antwoord kan in één woord worden samengevat - Televisie!

En specifieker, in twee woorden - Reality Televisie! 

Om die reden ben ik niet zo bezorgd over negatieve beeldvorming. Het draait eigenlijk allemaal om dat oude gezegde uit de showbusiness: “Het maakt niet uit wat ze zeggen, zolang ze je naam maar goed spellen”. Eerlijk gezegd verbaast het me, dat de publiciteit niet negatiever is, aangezien we het opnemen tegen een aantal zeer machtige politieke en financiële tegenstanders. Het artikel in het Japanse tijdschrift Sotokoto was eigenlijk heel positief en Jay Leno, Carson Daly en Larry King waren erg bemoedigend. De meest gemene aanval die we in de media hebben gehad was die van South Park, maar laten we eerlijk zijn; hadden we iets anders verwacht? Ik vond de show zeer vermakelijk, ondanks dat ik negatief werd neergezet en een harpoen door mijn hoofd kreeg. Ik had persoonlijk de voorkeur gegeven aan The Simpsons, maar South Park plaatste ons in elk geval midden in de moderne mediacultuur. En die jongens vallen iedereen meedogenloos aan, alhoewel ze wat moslims betreft uiteindelijk terugkrabbelden.

Ons grote probleem is soms, dat de media onze naam niet altijd goed spellen. Shepherd wordt soms “shepard” of “Sheppard” of “shepherd”. Het lijkt erop, dat ik de fonologische vaardigheden van het publiek overschat heb, toen ik onze organisatie haar naam gaf. Maar door alle verkeerde spellingen op de internet zoekmachines te registreren, is dat probleem verholpen.

Over het algemeen, voor het overgrote deel eigenlijk, is de media aandacht positief. Tsja, de meeste mensen houden natuurlijk van walvissen en hebben een hekel aan walvisjagers, dus het morele voordeel is voor ons. Sommige mensen houden niet van onze methodes of van mijn biocentrische perspectief, maar ik heb Sea Shepherd niet opgericht om iedereen te behagen. En zoals we vaak zeggen – onze cliënten zijn walvissen, haaien, schildpadden, zeehonden en vissen, niet mensen.

Maar iets in het artikel in The New York Times van vandaag is zeer onthullend. De auteur, Mike Hale, illustreert precies waarom Animal Planet Sea Shepherd soms neerzet als incompetent en klungelig, soms falend en schijnbaar ongeorganiseerd.`

Dat is, omdat het een reality-televisieprogramma is en Animal Planet het nadeel heeft, dat de Japanners niet mee willen werken om hun kant van het verhaal te laten zien. Ze hebben het aangeboden, maar dat is afgewezen. Animal Planet zou dolgraag een filmploeg aan boord van de Japanse schepen zetten.

Door de zwakke punten te laten zien, die op de schepen van Sea Shepherd voorkomen, is Animal Planet in staat om de show objectiever te presenteren. Bovendien moeten ze de show bewerken voor entertainment doeleinden en daarom kan het allemaal niet te serieus zijn.

Dit is geen show over zeer goed getrainde professionals, die oorlog voeren op open zee. Het is een show over amateuristische, onervaren vrijwilligers, die gedreven door een passie obstakels te overwinnen proberen de walvissen te beschermen.

De eenvoudige waarheid is dat ik geen professionals zou kunnen betalen om te doen wat mijn onervaren vrijwilligers bereid zijn te doen.

Dit betekent niet dat we onverantwoordelijk zijn. Aan boord van onze schepen hebben we bemanning, die goed getraind en vaardig is op het gebied van navigatie, techniek, geneeskunde, lassen, duiken en communicatie.

Bij onze laatste campagne hadden we gecertificeerde kapiteins, twee artsen, een stuurman gepromoveerd in de natuurkunde, voormalige brandweerlieden en politieagenten, ex-militairen, professionele fotografen, een vakkundig lasser en een professionele timmerman bij ons.

Onze deskundigheid komt tot uiting in het feit dat we zes campagnes hebben uitgevoerd op de ruigste, gevaarlijkste en meest afgelegen wateren op de planeet, zonder ook maar één keer ernstig of zelfs dodelijk letsel te hebben opgelopen. We hebben geen olielek gehad, geen brand aan boord en geen ijsschade. Intussen heeft de Japanse vloot te kampen gehad met drie doden, talloze gewonden, twee catastrofale branden, olieverlies tijdens het tanken en ernstige ijsschade.
Dus wat misschien klungelig lijkt, komt niet overeen met onze werkelijke ervaringen. Televisie is een entertainment medium, dus elk enigszins amusant of interessant incident, dat zich tijdens onze drie maanden durende reizen voordoet, zal worden getoond in de show om de simpele reden dat het vermakelijk is.

Ik was blij te lezen dat The New York Times dit begreep. Ik was ook blij, dat The New York Times begreep waarom we überhaupt in de Zuidelijke Oceaan aanwezig zijn. De laatste regel in het artikel vat dit heel mooi samen.

“Het grappige is, dat ondanks de tv-vriendelijke misstappen en botsingen de missie van de activisten gedurende het afgelopen walvisjachtseizoen succesvol lijkt te zijn geweest. De Japanse vloot rapporteerde, dat ze aanzienlijk onder haar quotum zat.  Ze had slechts 506 dwerg- en gewone vinvissen weten te doden, terwijl het doel 935 was”.

En dat is uiteraard waar het om draait – het leven van walvissen gered!

Televisie is een zeer goed middel voor Sea Shepherd, om onze effectiviteit te verhogen en ons draagvlak te vergroten.

Mensen die de show bekijken staan achter ons of ze haten ons, maar het allerbelangrijkste is dat ze de show bekijken.

Vanavond is de laatste aflevering van het derde seizoen van Whale Wars op Animal Planet in de VS – later dit jaar ook in Nederland te zien.

 

Evenementen:

28 mei
Hilversum
17 & 18 juni
Vorden
23 & 24 juni
Ysselstein

Sites werldwijd:

Australië België Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: