Kapitein Peter Bethune – De laatste samurai!

4 april 2010

Kapitein Peter Bethune – De laatste samurai!

Commentaar door kapitein Paul Watson

Kapitein Peter Bethune is een krijgsgevangene. Hij is op dit moment ook de enige echte samurai in Japan.

Waarom is hij een oorlogsgevangene?

Omdat zijn schip opzettelijk is geramd, in tweeën is gekliefd en uiteindelijk tot zinken is gebracht door het Japanse harpoenschip de Shonan Maru 2. Het feit alleen al dat de Japanse kapitein niet is ondervraagd over de vernietiging van een schip van Sea Shepherd wijst erop dat de Shonan Maru 2 geen gewoon commercieel schip is. Dit zou namelijk onderzocht zijn en de kapitein zou zijn ondervraagd en aangeklaagd voor een misdrijf. Zelfs als de botsing een ongeluk zou zijn geweest zou de kapitein zijn ondervraagd. Zo werkt de wetgeving op zee nu eenmaal voor niet-militaire schepen. Botsingen op zee worden onderzocht en de leidinggevende officieren worden ondervraagd. Alleen militaire officieren zijn immuun van dit soort ondervragingen door burgerlijke autoriteiten, en dat is bij dit incident precies het geval.

Alle gevallen die bekend zijn in de recente maritieme geschiedenis over een burgerschip dat betrokken is geraakt bij een catastrofale botsing hebben tot een officieel onderzoek geleid. In dit geval zou het onderzoek gestart moeten zijn door Japan, aangezien de Shonan Maru 2 een in Japan geregistreerd schip is. De Australiërs zouden dit incident onderzocht moeten hebben omdat het plaatsvond in de wateren van het Australisch Antarctisch gebied. Nieuw-Zeeland is al maanden met een onderzoek bezig, maar dit wordt gehinderd door Japan. Doordat Japan niet meewerkt kunnen de Nieuw-Zeelandse autoriteiten niet verder met hun onderzoek. Alleen de Nieuw-Zeelandse autoriteiten hebben geprobeerd de kapitein van het Japanse schip te ondervragen. Hij was verantwoordelijk voor de vernietiging van het onder de Nieuw-Zeelandse vlag varende schip van Pete Bethune, een Nieuw-Zeelandse kapitein met een Nieuw-Zeelandse, Australische en Nederlandse bemanning.

Beweren dat deze hele situatie illegaal en onorthodox is, zou een understatement zijn. Het lijkt meer op corruptie en machtsmisbruik.

In reactie op de laffe weigering van de Nieuw-Zeelandse regering om de rechten van een Nieuw-Zeelandse burger en schip te beschermen, is kapitein Bethune aan boord gegaan van de Shonan Maru 2 om haar kapitein te confronteren. Dat was een moedige daad! Hij ging aan boord van een schip dat met een snelheid van 15 knopen, midden in de nacht, door de koude Antarctische wateren voer. Hij sprong van een jetski op het harpoenschip, gleed uit en viel in zee. Hij werd opgepikt en probeerde voor de tweede keer om voorbij de anti-entering stekels en netten te komen. Hij bleef vervolgens bijna twee uur aan boord tot de zon opkwam. Vervolgens klopte hij rustig op de deur van de brug en presenteerde zichzelf bij de kapitein die zijn schip had doen zinken.

Deze man is een Nieuw-Zeelandse held die niet alleen de walvissen, maar ook het standpunt van de mensen van Nieuw-Zeeland en Australië verdedigt. En toch keert zijn regering hem de rug toe om vervolgens te buigen voor de eisen van Japan.

Kapitein Bethune werd niet als een crimineel naar Japan gebracht. Hij werd meegenomen als een gevangene op het schip dat hem zo wreed had aangevallen. Toen het schip arriveerde werd het begroet door een nationalistische groep van juichende en joelende Japanse rechtse aanhangers, net als de krijgsgevangenen op het Kokoda Pad (belangrijke locatie uit de Tweede Wereldoorlog red.) of in de straten van Tokio werden uitgejoeld in 1942.

Dit was de eerste keer sinds de Pacifische Oorlog met Japan dat een ANZAC (Australian and New Zealand Army Corps) soldaat (Pete is een veteraan) vanuit de Zuidelijke Oceaan naar Japan werd getransporteerd na het tot zinken brengen van zijn schip. En de eerste keer dat een gevangene werd begroet door zulke chauvinistische haat. Ze behandelden hem als een oorlogsgevangene en dat is ook precies wat hij is.

Kapitein Bethune is beschuldigd van het illegaal betreden van een terrein terwijl hij beleefd aanklopte bij de brug van de Shonan Maru 2 om haar kapitein te spreken. Hij is ervan beschuldigd dat hij walvisjagers zou hebben aangevallen, ondanks het feit dat het incident werd gefilmd door professionele camera’s waarop duidelijk te zien is dat de walvisjagers peperspray tegen de wind in spuiten en het vervolgens in hun eigen gezicht krijgen. Hij is ervan beschuldigd dat hij commerciële werkzaamheden heeft gehinderd, ondanks het feit dat de werkzaamheden die hij zou hebben gehinderd illegaal zijn volgens de milieubeschermingswetgeving en ondanks het feit dat de walvisjacht zogenaamd wetenschappelijk zou zijn en dus helemaal geen commerciële doeleinden zou moeten hebben. Hij wordt ervan beschuldigd eigendommen te hebben beschadigd omdat hij een gat heeft gemaakt in een net tijdens het aan boord komen van het schip dat zijn schip ter waarde van $3 miljoen dollar heeft vernietigd.

En raar genoeg is hij ook in staat van beschuldiging gesteld op basis van de Zwaard Controle Wet. Dit is dezelfde wet die keizer Meiji in 1865 introduceerde om zwaarden van de samurai in beslag te nemen. Het lijkt erop dat het mes dat kapitein Bethune heeft gebruikt om het net door te snijden en aan boord van het schip te komen, groot genoeg was om als een zwaard aangemerkt te worden.

Dus door kapitein Bethune te beschuldigen aan de hand van dezelfde wet van keizer Meiji die werd gebruikt om de samurai traditie te vernietigen, wordt Pete behandeld als een samurai. En als je bedenkt wat het woord samurai betekent, dan kwalificeert Peter Bethune zich hier zeker voor. Het woord samurai betekent ‘dienen’. En het is wel duidelijk dat kapitein Peter Bethune het onbaatzuchtige doel dient om de bedreigde walvissen in het walvisreservaat in de Zuidelijke Oceaan te beschermen. De Japanse overheid denkt door kapitein Peter Bethune als voorbeeld te gebruiken, Sea Shepherd ervan te weerhouden om zich volgend seizoen tegen de Japanse walvisjacht in het reservaat te verzetten. Dit gaat natuurlijk niet gebeuren. Elk bemanningslid van Sea Shepherd wordt pas aangenomen nadat hij positief heeft geantwoord op de vraag of hij zijn leven wil riskeren om een walvis te beschermen.

Als een bemanningslid zijn leven wil geven voor een walvis, dan stelt de dreiging om gevangen te worden gehouden in Japan niet zoveel voor. Kapitein Peter Bethune was zich bewust van de mogelijke gevolgen toen hij aan boord ging van de Shonan Maru 2. Hij koos ervoor om te doen wat hij dacht dat juist is. En zoals alle oorlogsgevangenen zal hij zijn doel niet verloochenen ondanks de dreiging van gevangenisstraf en eindeloze verhoren. De Sea Shepherd Conservation Society zal kapitein Peter Bethune ondersteunen met de beste juridische verdediging. En we zullen Pete´s familie steunen tijdens zijn gevangenschap. Wat we niet zullen doen is ons terugtrekken of ons overgeven aan illegale walvisjagers. We proberen op dit moment nieuwe fondsen te werven en bereiden ons voor om in december terug te keren naar de Zuidelijke Oceaan. Ik heb al een dozijn vrijwilligers die het volgende seizoen bereid zijn aan boord te gaan van Japanse walvisvaarders. Zij zijn bereid zich gevangen te laten nemen, zij zijn bereid hun vrijheid op te offeren en hun leven op het spel te zetten voor de walvissen. Wat er met kapitein Peter Bethune gebeurt zal hen die van onze planeet, oceanen en walvissen houden juist inspireren. Wat de Japanse walvisjagers, politici en media niet begrijpen, wat de laffe politici niet snappen, is dat mijn bemanning is bewapend met het krachtigste wapen op deze planeet: passie!

 

Evenementen:

28 mei
Hilversum
17 & 18 juni
Vorden
23 & 24 juni
Ysselstein

Sites werldwijd:

Australië België Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: