Sea Shepherd “Mission Impossible” breekt door beveiliging op Japans beveiligingsschip.

15 februari 2010

Sea Shepherd “Mission Impossible” breekt door beveiliging op Japans beveiligingsschip.

Commentaar door kapitein Paul Watson

Het was een wild idee, maar kapitein Peter Bethune was er van overtuigd dat hij het kon doen.

Hoe ga je aan boord van een walvisjager die met hoge snelheid en in totale duisternis over de ijskoude wateren van de Zuidelijke Oceaan vaart?

En waarom zou je dat willen?

Het waarom was makkelijk. De Shonan Maru #2 had op 6 januari opzettelijk kapitein Bethune’s schip Ady Gil geramd en vernietigd en daarbij bijna 6 Sea Shepherd bemanningsleden gedood.

Er is in de recente maritieme geschiedenis geen voorbeeld van een schip dat is geramd en gezonken, zonder dat dit gevolgen had voor het aanvallende schip.

Peter Bethune vond het nodig om aan boord te gaan van de Shonan Maru #2 om zijn zaak kracht bij te zetten en ervoor te zorgen dat de schipper van de Shonan Maru #2 aangeklaagd zou worden voor het tot zinken brengen van de Ady Gil en voor poging tot moord. Volgens de Nieuw-Zeelandse wet is een Nieuw-Zeelandse burger gemachtigd een burgerarrestatie te verrichten.

Het hoe was moeilijker en in de ogen van sommige Sea Shepherd bemanningsleden onmogelijk.

Maar om 06.00 uur (Perth tijd) vanmorgen ondernam kapitein Peter Bethune de onmogelijke missie en hij slaagde.

Kapitein Bethune verliet het Sea Shepherd schip Steve Irwin op een jetski, bestuurd door Larry Routledge uit Engeland.

De jetski lag te wachten tot de Shonan Maru #2 zou verschijnen. Terwijl het Japanse schip met 14 knopen over het water voer, manoeuvreerde Larry Routledge de jetski in positie onder de uitstekende punten aan de bakboord kant van de Shonan Maru #2.

Kapitein Bethune sprong. Hij gleed uit, viel in zee en draaide rond in het kielzog van de walvisvaarder. De jetski pikte hem op voor een tweede poging. Deze keer slaagde hij er in en klauterde aan boord van de walvisvaarder zonder opgemerkt te worden. Toen liep kapitein Bethune rustig over het dek de trap op naar het volgende dek en toen de ladder op naar het platform boven de brug. Daar zat hij anderhalf uur onopgemerkt terwijl hij wachtte op de zonsopgang, zodat de Steve Irwin de helikopter kon laten opstijgen en zijn presentatie van het bevelschrift aan de kapitein van de Shonan Maru #2 kon vastleggen.

Toen de Sea Shepherd helikopter aankwam klopte kapitein Bethune kalm op de zijdeur van de brug. Een bemanningslid opende de deur en probeerde hem zelfs nog weg te jagen. Toen kapitein Bethune niet wegging, liep het bemanningslid om hem heen en keek over de rand van het schip om te zien of er een boot was. Toen hij er geen één zag, keek hij verbijsterd terwijl hij langs kapitein Bethune liep. Hij opende de deur, ging de brug weer binnen en deed de deur dicht. Kapitein Bethune opende toen de deur en ging het stuurhuis binnen.

Sindsdien is alle communicatie met kapitein Bethune verbroken. De Shonan Maru #2 heeft gereageerd op het verzoek van de Steve Irwin om te bevestigen dat Pete Bethune aan boord was. Ze bevestigden dat hij daar was. Sindsdien is er geen communicatie meer.

De Sea Shepherd schepen Steve Irwin en Bob Barker gaan door met hun achtervolging van de Japanse walvisvaarder Nisshin Maru, oostwaarts over de Zuidelijke Oceaan. De schepen zijn op dit moment ten zuiden van Heard Island in Australië.

Dit incident vond plaats op de 70e dag van Sea Shepherd’s Operatie Waltzing Matilda, die begon  toen het Sea Shepherd schip Steve Irwin vertrok uit Fremantle op 7 december 2009.

 

Evenementen:

28 mei
Hilversum
17 & 18 juni
Vorden
23 & 24 juni
Ysselstein

Sites werldwijd:

Australië België Canada Chili Duitsland Europa Frankrijk Galápagos Global Hongarije Italië Nieuw Zeeland Spanje Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten Zwitserland

Top Tweets:


Andere vertalingen:


Fiscaal Voordeel:

ANBI Logo

Onze partner: